Oskuld ..
10.01.2020
Hej!
´jag och min tjej använde inte skydd när vi hade sex men jag drog ut direkt jag skulle komma
undrar om jag kunde ha gjort henne gravid eller nåt börjar bli lite orolig..
vi gjorde de 3 gånger utan kondom dessutom så att e. ringge

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.01.2020
Hej.
Som du säkert har hört så är avbrutet samlag inte en preventivmetod. Om det verkligen skulle vara safe så skulle ju alla göra så, och det skulle inte finnas något behov av p-piller eller kondomer.
Eftersom du inte själv kan känna när din försats kommer så finns det alltså ändå en risk att hon kan bli gravid, trots att du inte kommer i henne. Speciellt med tanke på att ni hade oskyddat sex tre gånger.
Jag vet ju inte när exakt ni hade sex, och om det är för sent att ta akut p-piller. Det beror också på i vilket skede av menscykeln din flickvän är. Så om det har gått mer än 72 timmar sedan ni hade oskyddat sex första gången så är det för sent att ta akut p-piller, och då kan ni inte göra annat än vänta på hennes mens och hålla tummarna.
Skaffa er ett pålitligt preventivmedel så kan ni njuta av sex i fortsättningen och behöver inte stressa. I den kommun du bor är alla preventivmedel gratis för personer under 25 så det finns ingen anledning att köra utan.
Kram
Tessi