Relationer
07.10.2018
Jag är en tjej på 18 års åldern och vill fråga om en kille som jag gick i samma klass från 3 till 6 i skolan. Och för två veckor sedan träffade jag honom på mitt gymnasie. Solty

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.10.2018
Hej Solty!
Oj vet du, det är ju nog sist och slutligen omöjligt att veta vad han menade och vad han tänker om dig, vi kan bara gissa. Vi kan ha till och med tusen olika gissningar, men när man funderar på sådana här saker så finns det kanske ändå två saker man behöver hålla i minnet. Den ena är att saker oftast är så mycket enklare och simplare än vad man föreställer sig och det andra är att saker oftast är exakt vad de verkar vara.
I den här situationen kanske hans attityd mot dig (som du beskrev i hemliga rutan) skulle kunna förklaras med att han, den där första gången nu, så kände igen dig från "någonstans" (kanske han kom ihåg dig från gamla skolan, kanske du bara verkade vagt bekant). Men han kanske tycker nu att ni inte var så bra bekanta då förr att det skulle motivera till något längre samtal eller fler hej eller något. Han kanske tycker att det räcker bra, så där som artighet mot någon halvt bekant, att säga hej en gång, men sedan inte desto mer ge den personen någon uppmärksamhet. Lite som man skulle göra med tex syrrans klasslärare i lågstadiet eller en granne från två kvarter bort.
Det är nog väldigt osannolikt att han skulle ha så mycket känslor investerade i dig bara just nu att han skulle vare sig hata eller älska dig. Det krävs nog betydligt mer kontakt för att man ska få en stark åsikt om någon och det är, tyvärr, betydligt mer sannolikt att han inte har någon speciell åsikt om dig alls. Varför skulle han? Såvida du verkligen inte utmärkte dig då på 3:an till 6:an genom att exempelvis slå honom på käften, alltså om du inte gjorde något väldigt minnesvärt då, så är han troligen rätt neutral i fråga om dig. Du var en klasskompis i lågstadiet, punkt. Om du inte heller nu har utmärkt dig på något speciellt sätt, tex genom gredelint hår, eller om du nu inte har precis mitt i prick hans Drömtjejs utseende så att han skulle ha fallit pladask för dig, så är det osannolikt att han skulle ha fått upp ögonen för dig nu heller.
Jo, jag förstår att du gärna skulle önska det nu, att han i alla fall skulle se dig och bekräfta att du existerar, men det verkar han alltså inte ha gjort. Det betyder inte att han aldrig kommer att göra det, men om du är ute efter att han ska upptäcka dig på allvar, så får du nog anstränga dig lite mer, gissar jag. Igen, jag kan bara gissa. Men varför inte börja följa honom på sociala medier, kanske skicka ett hej, minns du mig från skolan? Du har ju inget att förlora på att faktiskt kolla ifall det skulle finnas någon chans till mer kontakt. Däremot kan du nog stöka till dina egna känslor ganska rejält genom att försöka tolka in en massa i hans beteende som du inte har så mycket grund för. Så försiktigt med förväntningarna, och var inte för snabb med att bestämma vad HAN tycker och tänker.
Kram, Liselott