Sex och preventivmedel
29.08.2020
Jag är redo för att ha sex med min pojkvän men ingen av oss har något slags preventivmedel hemma. Kan man köpa kondomer och annat preventivmedel i butiker fast man är under 16? (:

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.08.2020
Hej.
Kondomer kan man köpa i nästan alla butiker, kiosker och på bensinstationer. Men ni kan även hämta kondomer gratis från skolhälsovårdaren eller från preventivrådgivningen på er hemort. Jag vet att det kan kännas spännande/pinsamt att köpa kondomer men det finns ingen anledning till att skämmas över det.
Det finns ingen åldersgräns på att köpa kondomer, så vem som helst får göra det.
Vill man sedan ha något annat preventivmedel (t.ex. p-piller) så skall ni kontakta preventivrådgivningen. I den kommun du bor har man rätt till gratis preventivmedel tills man fyller 25, så det är inte en kostnadsfråga.
Bra att ni tar ansvar för varandra och lycka till!
Kram
Tessi