Är jag deprimerad
21.04.2020
Jag har känt mig väldigt dålig i snart 1 månad men det har blivit mycket mycket värre efter att min pojkvän lämnade mig för 5 dagar sedan, jag gråter ksk 5-7 gånger per dag och fyllde år för 3 dagar sedan, jag var inte ens glad på min födelsedag jag behövde låtsas vara glad för jag ville inte att mina kompisar skulle fråga. jag kan inte heller sova eller äta mat det känns som att ja ska spy efter jag ätit bara lite av något. Jag vill veta vad som är fel på mej,snälla hjälp

Ungdomsinformatör Ida svarar
22.04.2020
Hej!
Det är inget som är fel med dig!
Just nu är skolan stängd, så din vardag har ändrats under den senaste tiden eftersom du inte går till skolan och kanske du har haft någon hobby som nu har också blivit inhiberad över en tid framåt. När ens vardag så påverkas man av det. Och just nu i dessa omständigheter, att man inte får eller kan göra precis vad som helst, så märks det självklart på ens mående.
Det är självklart att du reagerar på att du och din pojkvän har gjort slut och det har endast gått 5 dagar – du ska absolut inte känna någon press på att du borde vara okej med det nu eller att du borde vara över honom. Du är mänsklig och har känslor - och det är precis så det ska vara. Det gör ont när ett förhållande tar slut, utgående från de du skriver så uppfattar jag det som att du skulle ha velat fortsätta vara tillsammans med honom. Du kommer att börja må bättre och du kommer att komma över honom – ge det tid och ge dig själv tid att få gråta och vara ledsen. Det vore även bra om du pratar med någon om hur du mår och känner, det kommer att hjälpa dig att få sätta ord på hur det känns och att någon finns där för dig och stöttar dig.
Ta hand om dig själv! Ät ordentligt dvs frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål – det är jätteviktigt att vi får i oss energi/mat i kroppen, ifall vi inte får det så påverkas vårt psykiska och fysiska mående negativt. Ta dig utomhus, få en promenad, spring en bit eller gör några sysslor utomhus – att röra på sig bidrar också till att vi mår bra psykiskt. Se till att sov tillräckligt, sätt en tid när du sätter bort telefonen och börjar sova, stig sedan upp samma tid varje dag(skapa rutiner).
Sköt om dig och grattis i efterskott! :)
Kram, Ida