Otrygg och social fobi
16.04.2020
Jag känner mig väldigt otrygg, ensam och ledsen i rådande läge. Studerar i Sverige och här har nu universiteten gått över till distans. Det finns några skolmoment kvar som gör att jag måste vara på studieorten men jag vill bara hem. Jag är som fast här och får panik över ensamheten och tristessen. Har inte så mycket vänner här än, utan har mest fått mitt sociala liv genom att umgås med mina klasskompisar i skolan. Nu när de har stängt ner så består mitt sociala liv består av att säga hej och tack så mycket till kassörskan.
Jag har också en släng av mild social fobi vilket gör att jag till en början tyckte det var skönt att begränsa sina kontakter och att jag inte skulle ha krav på mig om att befinna mig på olika platser och vara social bland folk. Nu kan jag vara hemma med gott samvete. Men jag märker att jag inte mår bra av det. Känner mig orolig över hur det ska bli då skolan öppnar igen då jag inte haft chans att träna på min sociala fobi. I vanliga fall så är det lite av en utmaning att utsätta sig för att träffa till och med klasskompisarna men nu får jag ju inget av det. Jag tycker det nästan känns lite jobbigt att behöva umgås med folk igen, även om det är just det jag saknar. Förlåt för att jag är så råddig men jag är så tudelad med allt nu :'(
Jag vaknar ofta på morgonen och har sån panik så det finns inte. Vet inte vad jag ska göra av dagen. Försöker sysselsätta mig med skolarbete, serier och sånt men till slut kommer ju ensamheten emot. Jag känner mig ledsen och har ingen energi eller lust till något. Har funderat på om jag borde ta kontakt med hälsovården men det känns inte som mitt ärende kommer prioriteras direkt. Det är ju många andra som också bara är hemma och kanske mår dåligt. Många som är rädda och sjuka osv.
Jag är också orolig för sommaren. Om och när jag får fara hem? Eller om jag ska vara ensam flera månader till.
Hjälp :( ensam

Ungdomsinformatör Ida svarar
21.04.2020
Hej!
Förstår helt och hållet att det är tungt just nu, och att det finns en hel del att oroa sig för. Det är också helt okej att känna sig tudelad. Precis som du skriver är det många som är rädda just nu i dessa tider, men bara för att det är många som är det så betyder det inte att du inte skulle få känna som du känner. Så sök hjälp, ta kontakt med hälsovården!
Det var bra att du skrev in en fråga hit – det är helt okej att det känns råddigt, många tankar och olika känslor. Vi måste bara ta en dag i taget nu, och se ljust på framtiden. Något du kunde få in i din vardag om du inte redan har det är att gå ut – bara ta en promenad, lyssna på en bra podd eller springtur. Gör något som tar dig ut ur ditt boende, det kan göra mycket att bara få ett avbrott och se något annat än väggarna i sin lägenhet. :)
Självförtroende och självkänsla
När du känner dig ensam, så ring till någon i din familj eller någon vän. Våga också berätta för dem hur det känns och vad du funderar på.
Ta hand om dig!
Kram, Ida