dialekt i skolan
25.11.2018
hej! ja undrar vafö int man får tala såhe i skolarbeite?! det är jävligt störande att måsta prata såhär i ett skolarbete....finland er väl eit fritt land så tå ska man väl få tala dialekt även i skolprojekte tycke man ju...

Ungdomsinformatör Ida svarar
26.11.2018
Hej!
Jag tycker din fråga är så intressant, kan känna igen mig. Egentligen är svaret kort, alltså för att man måste lära sig högsvenska. T.ex. om du åker till Helsingfors så skulle dom inte fatta om du bara skulle prata dialekt, så de är för att vi helt enkelt skall kunna kommunicera med varandra. Det är lite samma sak som vilket annat språk som helst, t.ex. om du aldrig pratar finska så kommer du aldrig att lära dig. Så därför är de så viktigt att du pratar högsvenska så du skall kunna använda det då du behöver de.
Jag kommer själv aldrig att dissa min dialekt eftersom det är mitt modersmål och en del av min identitet. Det är många som kan placera varifrån jag kommer när de hör min dialekt, vilket gör mig alltid glad. Om man sedan tänker på vad jag jobbar med, så jobbar jag dagligen med text och vi jobbar för elva kommuner där dialekterna skiljer sig åt. Så det krävs att jag kan högsvenska så jag blir förstådd.
Nå, ja hoppas he känns liti bäter nästa gang du måst tala högsvensk i ett skolarbeit! :)
Kram, Ida