gymnasium/YA
07.05.2014
1.Ska man gå i gymnasium eller på YA om man i framtiden vill bli lärare? jag skulle vilja bli engelska, bildkonst eller geografi lärare i framtiden.
2.måste man kunna finska (bortsett från svenskan och engelskan) om man tänker bli lärare i en svensk språkig skola? abc

Ungdomsinformatören Liselott svarar
16.05.2014
Hej abc!
Vi har fått många frågor om hur man blir lärare förr, så jag ska berätta vad studiehandledarna skrivit förr. Lärare på svenska blir man idag ännu bara vid Åbo Akademis pedagogiska fakultet i Vasa (Peffan). Utbildning till Södra Finland är under planering, har jag förstått. Antingen har man först gått en universitetsutbildning med tex engelska som huvudämne och sedan askulterar man ett år vid Peffan, vilket betyder att man får en lärarexamen i sitt huvudämnen. Eller så går man direkt efter andra stadiets utbildning till Peffan och blir då klasslärare (för lågstadiet). Som klasslärare kan man dessutom "specialisera" sig på tex bildkonst så att man kan undervisa även andra än sin klass i det ämnet.
För att söka till Peffan är det nog helt klart bäst att ha gått gymnasiet först, eftersom dels intagningen räknas enligt studentexamen och dels för att man behöver vara bra på en hel del läsämnen. Visst kan man gå en kombi-examen vid exempelvis YA för att bli student, men då får man inte plats i schemat med så många teoretiska ämnen som man kommer att ha nytta av under studietiden och yrkeslivet som lärare. Det är nog väldigt sällsynt att någon kommer via yrkes till Peffan, om det alls händer. Så satsa på gymnasiet du bara och välj så många kurser du kan i de ämnen som intresserad dig.
För att undervisa i en svenskspråkig skola så behöver du oftast inte vara så väldigt bra på finska - om du inte är klasslärare för lågstadiet, för då ska du ju undervisa dina elever i finska. Men annars är nog all administration, allt undervisningsmaterial osv på svenska. Men att kunna finska breddar nog hela din värld och gör livet enklare, så försök att hitta en positiv inställning till finskan och lär dig för din egen skull. Visst, kanske finskan känns långt borta i flera av våra svenskösterbottniska kommuner, men det är som med engelskan: världen öppnar sig lite mer bara man behärskar språket.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott