Yrkes/Gymnasie/Kombi?
18.06.2018
Hej. Jag undrar en sak (det kommer avgöra om jag går gymnasiet och mår dåligt där eller tar en yrkesutbildning och kan börja må bättre. Jag undrar om man måste gå gymnasiet för att kunna bli pilot/styrman-flyg eller om det räcker med att ta kombi? Tack på förhand! Behöver svar omgående...

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.06.2018
Hej!
Visst menar du pilot som styr flygplan? Flygplanspilot? I så fall är det ingen skillnad om du gått gymnasiet eller har en yrkesexamen så länge du har en examen från andra stadiet och är över 18 när du söker in. I alla fall till Suomen Ilmailuopisto. Så är pilot drömyrket så lönar det sig kanske att satsa på språk (framförallt finska och engelska om du vill studera i Finland), oavsett om du går gymnasiet eller yrkes (och språk kan man lära sig utanför skolan också). Vill du till yrkes så kan det löna sig att läsa till något yrke som på något vis kan tangera ditt drömyrke, tex turism, men minns att du ju ska trivas med det du pluggar också.
Lycka till :)
Hälsar Liselott