Hanken
21.08.2018
Hej! Jag har just nu ett mellanår men skulle vara väldigt intresserad av att söka in till Hanken i Vasa. Eftersom jag är andragångssökande skulle jag vilja börja förbereda mig i tid. Vad jag läst på deras hemsidor består urvalslitteraturen av 3 gymnasiekurser, men kommer det vara så även nästa år?
Sen har jag också läst att 60% av alla blir antagna direkt via betyget, och resterande 40% via urvalsprovet. Men spelar det någon större roll att jag är andragångssökande, eller blir det mycket svårare för mig att komma in jämfört med om jag vore en förstagångssökande? M

Ungdomsinformatör Ida svarar
27.08.2018
Hej!
De står på Hankens hemsida att endast förstagångsstuderanden beaktas vid betygsantagningen (60%). Så i ditt fall så skulle du antas via urvalsprovet eftersom du är andragångssökande. Detta är absolut ingen omöjlighet för dig att komma in, så se de inte som ett hinder. Jag kan tyvärr inte med säkerhet säga att det kommer vara samma kurser i urvalsprovet i nästa år. Jag skulle råda dig att kolla sidan som jag länkat här under i början på 2019 när förhoppningsvis ny info om nästa års urvalsprov har kommit ut.
Här finns mera info om året urvalsprov.
Lycka till!
Hälsningar Ida