Kurator
13.10.2018
Hej Decibel! Jag undrar vad det lönar sig att gå för linje i gymnasiet om man har tänkt utbilda sig till kurator/socionom eller något liknande? Vad krävs det för utbildning egentligen?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.10.2018
Hej!
Här i Finland har vi ju inte så många linjer i gymnasiet (det finns ju vissa undantag, tex bildkonstlinjen eller IB-linjen vid Vasa Övningsskola eller pilotlinjen vid Kronoby gymnasium), så på det viset spelar det ingen roll vilken linje man väljer i gymnasiet för att kunna bli kurator senare. Man kan även ha gått någon yrkesutbildning på andra stadiet, så länge man har fått examen från den, och ändå slippa in till en utbildningslinje som ger behörighet för kuratorsyrket.
För tillfället är det socionom-examen och examen i socialt arbete som ger behörighet, alltså rätt och kompetens att verka som kurator. Tidigare kunde även utvecklingspsykologer (från tex Åbo Akademi i Vasa) få tjänster som kurator, men inte för tillfället (det finns dock de som menar att det kommer att ändras igen). Som socionom kan man jobba med en massa olika andra saker än bara som kurator, du kan exempelvis surfa runt lite på Novias sidor för socionomstudier för att se vad man kan arbeta som.
Kram, Liselott