Skribent?
06.12.2018
Hej hej!! Jag funderar på dethär med jobb och utbildning och så. Jag älskar att skriva och jag vågar nästan säga att jag är ganska bra på det också. Det är verkligen något jag njuter av att hålla på med. Men vad finns det för jobb inom skrivandet, och vilka studier hör till dom? Har ju funderat på att bli författare men har inte riktigt kreativiteten för det. Och jag har inte den sociala förmågan för att bli journalist så vad finns kvar då? Vill föresten helst studera i Stockholm för det är en riktigt fin stad och jag har några vänner där, men såklart kan jag studera på andra ställen också. Så länge jag får rätt utbildning förstås. Skulle vilja ha ett jobb där jag skulle få typ uppgiften som t.ex skriv om invandrarläget, självständighetfirande, ungdomar och sociala medier, ångest bland tonåringar och sånna liknande artiklar. Att ha möjlighet att jobba hemifrån skulle vara fantastiskt också, men det beror ju förstås på hur läget är där jag ska jobba då. Men jag kan ju inte jobba om jag inte vet vad jag ska jobba med.
Puss och kram :) ???

Ungdomsinformatör Ida svarar
17.12.2018
Hej!
Ursäkta för att du har fått vänta så länge på något svar. Men vad fint att du har hittat något som du älskar och något som du känner att du är bra på. Om du vill jobba med skrivandet så kan du t.ex. jobba vid en nyhetstidning/websida. Där har du kanske möjlighet att få skriva om lite olika saker. Men som sagt finns de massor av olika nyhetssidor och tidningar. Det finns en del journalister som jobbar som frilansare, de vill säga tar sig an jobb från olika företag och nyhetssidor. Här nedan så har jag länkat till några olika utbildningar som kanske skulle passa, en av dem är i Stockholm.
Litteraturvetenskap, Åbo akademi
Samhällsvetenskaper, Åbo akademi
Journalistprogrammet, Stockholms universitet
Kom ihåg att den sociala förmågan går att träna upp, du ska absolut inte utesluta att bli journalist pga det om du vill bli det. Lycka till!
Kram, Ida