Finska vid Hanken
29.10.2018
Hej,
Jag undrar ifall det är möjligt att läsa finska vid Hanken på nybörjarnivå? Fast man har avlagt studentexamen i Finland och inte utomlands. Jag läste på hemsidan att finskan delas in i två grupper, de som har finska som modersmål & de som har det som andra språk. Jag har läst finska sedan lågstadiet men har nog ännu helt värdelösa kunskaper, så skulle allra helst läsa på nybörjarnivå, vilket de åtminstone erbjuder för studerande från utlandet.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.11.2018
Hej!
Hm, det var knepigt. Vet du, jag tror att du får det bästa och säkraste svaret genom att fråga finskalärarna direkt vid Hanken. Se, det kan ju hända att de kunde töja på någon regel bara för att det finns plats i finskagruppen för utländska eller liknande. Det behövs såklart allmänna regler för allt, men i längden vinner de ju också på att du får en starkare finska, så de kanske kan hjälpa lite extra? Så gå direkt på källan, så att säga. Alternativt via någon studiesekreterare eller liknande som kan ha koll. Hoppas det lyckas!
kram, Liselott