Homofobisk lärare
10.10.2019
Hej, jag har en hälsokunskapslärare som är uttalad homofob. Hon har ett par gånger pratat om att det är naturligt och sånt. Hon har tydligen tidigare innan jag började i skolan också frågat av alla i klassen om det är någon som inte är hetero. Jag har själv flickvän, alltså jag är lesbisk eller nåt sånt vilket gör att jag ganska fort tar illa upp av lärarens kommentarer. Samtidigt vill jag inte göra en stor grej av det men tycker inte heller att det är okej så vad kan jag göra? Lesbo

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.10.2019
Hej.
Jag blir ganska ledsen av att läsa det du skriver. Din lärare har ingen rätt att fråga ut eleverna om deras sexuella läggning, eftersom det inte har någon betydelse för henne överhuvudtaget. Oavsett vilken läggning man har så har man samma rättigheter i samhället, och man är inte skyldig att redogöra för det åt någon överhuvudtaget, vare sig sina lärare, sina vänner eller sin arbetsgivare.
Eftersom sexualundervisning är en del av hälsokunskapsundervisningen så är det viktigt att personen som "lär ut" det inte själv har en negativ inställning som utgångspunkt. Det är väldigt föråldrat idag att ha en helt heteronormativ sexualundervisning eftersom sexualitet är någonting som påverkar ALLA människor - och vi vet att inte alla är heterosexuella.
Jag förstår att du inte vill göra en stor grej av det, men jag har också full förståelse för att du känner dig irriterad och sårad över din lärares inställning. Med tanke på att du inte är den första homosexuella eleven hon har, och inte heller den sista så skulle det alltså inte vara helt fel om du tog upp saken t.ex. med skolkuratorn, eller med någon annan lärare som du känner förtroende för. Vill du inte ta upp saken face to face med rektorn kan du t.ex. överväga att maila - eller helt enkelt göra det så anonymt som möjligt och printa ut din fråga och mitt svar och lägga det i rektorns postfack - så tar de förhoppningsvis upp saken i lärarrummet och förtydligar att sexualundervisningen INTE FÅR vara diskriminerande.
Poängen med att överhuvudtaget ha sexualundervisning i skolor är ju att befrämja sexuell HÄLSA. Inte att läraren skall avgöra vad som är rätt eller fel utan att hen skall förmedla kunskap för att eleverna skall kunna leva ett så gott liv som möjligt.
Fortsätt vara som du är.
Kram
Tessi