Måste man skriva finska?
22.10.2018
Hej! Jag undrar om man måste skriva finska i studenten? Om jag skriver engelska och franska som språk istället. Jag kommer söka till en skola utomlands efter gymnasiet. Kan man bli student utan att skriva franska & slipper man då in till en högskola utomlands?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.10.2018
Hej!
Som jag förstår det på Studieinfo.fi, så får du nog skippa finskan i studentproven, men då måste du skriva ett annat främmande språk, matte och realen. Så om du bara är okej med det, så borde det gå. Skriver du ännu ett till språk, så blir det utöver de 4 obligatoriska. Kolla för säkerhets skull med din studiehandledare, det kan ju alltid hända att något förändras inom de här kraven innan du själv ska skriva studenten. Och glöm inte att kolla att du har tillräckligt många godkända kurser överlag, så att du kan bli utexaminerad.
Jag skulle nog tro att du har möjlighet att slippa in på högskolor och universitet utomlands utan att ha skrivit finska i studenten, men det beror på vilka regler för antagning just den högskolan eller universitetet du söker till har. Så kolla vad de som verkar vara intressanta har för antagningskrav redan nu. Det kan ju överlag löna sig att veta vad de kräver, så att du redan nu kan jobba på de ämnena, tex om du behöver lång matte eller fler fysikkurser eller något i den stilen. Din studiehandledare kan hjälpa dig att tolka antagningskraven om du inte förstår vad de kan tänkas mena.
Kram, Liselott