Mellanår
07.12.2020
Hej, jag har nyligen hoppat av mina studier på grund av fel yrkesval och fel tid att studera. Jag är så trött på studier nu och vill bara göra annat.
Så jag har ett mellanår. Men jag gör inte så mycket. Jag sköter en bebis en gång i veckan ungefär och sen är jag inhoppare på en matbutik. Men de är inte i så stort behov av mig för tillfället.
Ända jag gör nuförtiden är att slösurfa och umgås med pojkvän och familj. Jag känner att de e typ ända jag har lust med att göra men samtidigt vill jag bara upptäcka och uppleva allt i världen och hitta mig själv. Och börja på någon ny hobby.
Men allt e stängt nu och de ända jag kan göra är att slösurfa så det känns som om jag vill göra något vettigt och inte kasta bort min tid såhär.
Anonym

Ungdomsinformatör Kix svarar
10.12.2020
Hejsan!
Tack för din fråga! Tror det är många som kan känna igen sig just nu i det du skriver, saker och ting har inte riktigt blivit som planerad det här året och man känner sig låst i situationen.
Bra i alla fall att du lyssnade på dig själv angående fel yrkesval, det är ofta nog klokt att ta ett mellanår för att bättre hitta vem man är och vad man vill syssla med i framtiden. Extremt frustrerande förstås då att det blev just det här året när ens valmöjligheter till att göra saker inte har varit de bästa...
Det är normalt att inte ha så mycket energi i en tid av kris såsom den här, så det är inte konstigt att du mest bara har lust att umgås med de närmsta och inte så mycket mer. Och det är okej! Livet har sina tempoväxlingar. Samtidigt som något klöser och river inuti dig för att du känner att there is more to life out there somewhere.
Men det finns en hel del vi kan göra trots situationen!
Problemet med slösurfandet är att det lätt blir en dålig cirkel av det. Man dras in i det och hjärnan liksom går på autopilot och helt plötsligt har det gått jättemycket tid, samtidigt som man får morkkis över hur mycket tid det gått åt till ”ingenting”. Samtidigt drar det också energi ur en, eftersom ens hjärna funkar på det sättet att den inte riktigt vet skillnad på att se när andra gör någonting (exempelvis på social media) mot när man själv gör någonting (fast man själv är rationellt medveten om det och nog vet skillnaden). Så att hjärnan vilar inte, men får inte heller den där ”kicken” man får när man åstadkommit något, utan fortsätter söka den kicken genom att man fortsätter scrolla.
Så jag skulle rekommendera att för det första pröva hålla upp lite med slösurfandet för att se om hjärnan din blir mer motiverad att hitta på andra saker att göra istället, när den tvingas få tråkigt ”på riktigt”. :)
Här är lite förslag på vad du kan göra för att komma igång och få upp nya spår i livet:
• Läs en bok, ifall du vill lära känna dig själv bättre och utvecklas så kanske du kan kolla exempelvis psykologihyllan vid biblioteket, det är en bra start. Där kan man hitta exempelvis självhjälpsböcker som kan vara lärorika även om man inte så att säga ”har nåt problem”. Att läsa filosofi kan också vara ett sätt att utveckla sättet man tänker. Det kan vara lite tungt att hitta en början på det dock, men kan rekommendera exempelvis boken ”Sofies Värld”, den är lättläst fast den är tjock. Om inte läsande är din grej så finns det ju många intressanta podcasts också.
• Lära dig spela ett instrument, exempelvis gitarr. Man kan hitta rätt billiga begagnade att lära sig på.
• Lägg upp ett träningsprogram och följ det för att satsa på kroppsligt mående under den här tiden.
• Börja meditera, det är ett bra sätt att lära känna sig själv bättre.
• Måla, rita, skriv, laga nån ny maträtt eller gör nåt annat kreativt.
• Gör nåt DIY-projekt, finns många bra tutorials på youtube!
• Gör upp en plan för framtiden, typ en bucket-list eller fantisera om nåt skilt du vill uppleva. Se om du hittar ett till jobb, och börja spara pengar till senare när det går att göra mer igen. Just nu är en bra tid att spara om man har en inkomst, eftersom det ändå inte finns så mycket som händer. Det kan kännas skönt att ha något att se fram emot.
• Du säger att du vill utvecklas som person, kanske du kunde göra någon typ av mind-map på ett stort papper och skriva ner vilka olika saker som du skulle vilja jobba på? Med målsättningar och sånt. Fundera på hur du kan nå dina mål, vad du kan göra när, och skriv upp en plan. Sen om man följer planen eller inte är en annan sak, men det här är nåt som brukar hjälpa mig i alla fall, för att ja får en känsla av att jag har kontroll över vad som händer i mitt liv.
Det svåra är oftast bara att börja på med nåt, sen när man kommer igång så löper det ofta på av sig självt. Och även om mina förslag kanske inte känns lika roliga som att exempelvis resa till nåt annat land, så är det alltid hemåt att lära sig nåt nytt, och mera konstruktivt än att slösurfa. Men kom ihåg - om du inte orkar göra så mycket just nu så är det faktiskt också heeeelt okej!
Hang in there, och lycka till :)
Kram, Kix