Studera till psykoterapeut
13.06.2019
Hej,
Jag har en tid nu funderat över hur man ska gå till väga för att bli psykoterapeut och om jag alls har möjlighet att bli en psykoterapeut med den utbildningen avlägger just nu. Jag studerar som bäst specialpedagogik i Finland men är villig (när jag blir färdig om nåt år) att flytta till Sverige för att jobba och eventuellt studera påbyggnadsstudier som skulle leda till att man blir leg. psykoterapeut. Räknas specialläraryrket i en typisk skola som tillräcklig erfarenhet för att söka till psykoterapeut-utbildningar eller räcker erfarenheter som sjukhuslärare? Eller har jag studerat helt fel utbildning för att ens ha en chans till detta?
Jag är obekant med processen som nu känns aningen krånglig och vet därför heller inte ens vilka frågor som är värt att ställa.
Tack i förväg för svar!

Ungdomsinformatör Ida svarar
19.06.2019
Hej!
Jo, jag kan förstå att det känns krångligt. Många skolor/utbildningar har olika krav, processer och studieform. Så det känns lätt överväldigande och man vet inte riktigt var man ska börja för att ta reda på saker. Nu vet jag inte om det är någon specifikt skola som du har siktat in dig på, men kollade upp olika psykoterapeut utbildningar(i Sverige)och de har som krav att man endera har läkarexamen, psykologexamen, socionomexamen, annan motsvarande människovårdande yrkesexamen eller 150 undervisningstimmar i ämnen som psykologi, sociologi, pedagogik, eller psykiatri (Kraven kan skilja sig lite, så kolla upp den skolan du är intresserad av att studera vid).
Du kan bra skicka ett mail till skolan där du vill studera, om du hittar kontaktuppgifter till utbildningsansvarige till psykoterapeut kan du skicka direkt till den personen. Kom ihåg att det inte finns några dumma frågor. Skolor får ofta frågor om hur processen och utbildningar fungerar. Så du är långt ifrån ensam om att undra över dessa saker!
Lycka till!
Hälsningar Ida