Studiemöjligheter efter yrkesutbildning
07.01.2019
Hej.
Jag går yrkesutbildning just nu och är inte alls säker på att jag vill jobba med denna typ av yrke efter jag fått min examen, iallafall inte på lång sikt. Jag brinner dock för att hjälpa andra människor så socionom/psykolog är något som varit drömjobben för mig under flera år. Men har man nån chans att komma in på sådan utbildning med en yrkesexamen? Hemligt

Ungdomsinformatör Ida svarar
07.01.2019
Hej!
Du har absolut chans att komma in till socionom om du har en yrkesexamen. Att komma in till psykolog är däremot svårare, eller det är svårt överlag att komma in till det, eftersom de tar in så få studeranden. Länkar här till Åbo Akademis sida, där det står mer om antagningsgrunderna för psykologi. Det står bland annat "Utbildningslinjen för psykologi kräver att sökande med studentexamen har godkänt vitsord i studentexamensprovet i modersmål."
Detta är något som kan även ändras med åren, så kom ihåg att varje år kolla antagningsgrunderna. Lycka till!
Hälsningar Ida