Studier
02.05.2019
Hejsan svejsan.
Jo jag funderar lite över studier. Jag vill studera till psykolog. Kan jag göra detta i Sverige? Och var isåfall? Vill studera i Stockholm men har hört att det är svårt att komma in och att studiegemenskapet typ inte finns där. Vill gärna ha liksom det typiska studielivet, verkar kul och så. Att studera i finland verkar läskigt för att ja inte kan språket men det kan väl gå. Hur som helst vill jag studera till psykolog så var kan jag göra det i Sverige och vad är det som krävs för det? typ betyg å så.
Tack å hej! Intresserad

Ungdomsinformatör Ida svarar
03.05.2019
Hej!
Jo, du kan studera till Psykolog i Sverige. Hittade en hemsida med mycket information om just att studera till psykolog. Sätter länken här nedanför. Här hittar du på vilka olika orter/skolor du kan studera till psykolog i Sverige.
https://www.psykologforbundet.se/utbildning/Studera-till-psykolog/
Om vi tar Psykologprogrammet vid Göteborgs universitet som exempel. Så är behörighet och urval:
"Förkunskapskrav: Grundläggande behörighet och Matematik B, Samhällskunskap A eller Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5).
Urval: Betyg (66 %) och högskoleprov (34 %)"
Så du behöver skriva högskoleprovet innan. Eftersom du vet vad du vill studera till, så vore det en bra idé att boka in en tid till studiehandledaren. Så att du går de kurser som du behöver för att sedan söka in.
Lycka till!
Hälsningar Ida