Runkberoende
20.03.2024
Hej. Jag är kille ska fylla 16. Jag kom in i puberteten ungefär 1 år sedan, och mitt sexuella intresse har ökat väldigt mycket. Min syster var på besök nåra veckor sedan (hon är 25) och hon hade duschat o byt kläder, hennes använda trosor hängde i badrummet och skumme tvättas. Och jag tog chansen att börja sniffa på dem och slicka på de, det kändes nice och det luktade gott, sedan blev jag så upphetsad att jag började runka. Är detta normalt? Att man sniffar på sin systers trossor och slickar? Runkaren

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.03.2024
Hej,
Det är inte så enkelt att ge ett kort "ja" eller "nej" svar på din fråga. En kille i din ålder kan bli upphetsad av väldigt många saker och det är helt normalt. Det är inte heller speciellt ovanligt att bli upphetsad av tjejers underkläder eller doften av underliv (det finns många foskningar som påvisar att människor blir upphetsade av doftämnen.) Däremot är det kanske inte lika vanligt att man blir upphetsad av just sin systers underkläder eller doft, eftersom det för de allra flesta är ganska tabubelagt att tänka i de banorna. Det innebär förstås inte att det aldrig skulle hända utan mer att de sociala reglerna kring vem man "får" fantisera om brukar utesluta personer inom den egna familjen eller närmaste släkten. (däremot ät det ju många porrfilmer som handlar om just detta, eftersom det är "förbjudet" och därför kan bli extra intressant.)
Du har rätt till dina egna fantasier och får njuta helt fritt av det som händer i ditt eget huvud. Dina fantasier skadar ingen så länge du håller dem för dig själv.  Däremot föreslår jag att du lämnar andras egendom ifred eftersom det kort och gott aldrig är tillåtet att slicka på någon annans egendom utan tillstånd. Alla sexuella handlingar som involverar en annan person - även om det är bara personens egendom - kräver samtycke.
Hälsningar
Tessi