Var kan man testa sig för könssjukdomar
30.04.2024
Hej har haft oskyddat oralsex med en tjej och undrar var man kan testa sig för könssjukdomar. Går det att testa sig för könssjukdomar i Jakobstad eller Nykarleby? Hejhej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.05.2024
Hej,
Du skriver att du har haft oskyddat oralsex med en tjej. Jag är inte säker på om det var du som gav henne oralsex eller hon som gav dig men risken att smittas av en könssjukdom är generellt mindre via oralsex än vaginalt/analt sex. Jag känner inte heller till huruvida du har symtom på någon könssjukdom eller om du bara vill försäkra dig om att du är frisk - men oavsett hur situationen ser ut så är det samma system som gäller.
För att testa dig för könssjukdomar går du lättast tillväga så att du ringer till preventivrådgivningen på din hemort och diskuterar med barnmorskan/hälsovårdaren. Tillsammans kan ni reda ut vilka prover som behöver tas och hen lägger remisserna. Sedan besöker du laboratoriet och ringer sen för att höra svaren. Kontaktuppgifter hittar du här.
Med tanke på din ålder så är du själv ansvarig för frågor som rör din egen hälsa och inget meddelande om detta kommer att gå till dina föräldrar.
Kram,
Tessi