Vaccin
25.09.2019
Hej, lite annorlunda fråga kanske. Men varför väljer man att inte vaccinera sina barn? Är det bara för möjliga biverkningar eller är det av andra skäl? Och vilka är biverkningarna?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.09.2019
Hej,
Det är en bra fråga du ställer, och det är en intressant fråga tycker jag. Vaccinationsmotstånd innebär ju helt generellt att man är mer rädd för vaccinet än för själva sjukdomen (eller tycker att riskerna är större än nyttan) så att man därför väljer att avstå.
Om du googlar på "vaccinationsmotstånd" så får du upp wikipedias artikel om saken, som jag personligen tycker att är riktigt bra. Där står de vanligaste argumenten som används av vaccinationsmotståndare, och motargumenten mot dessa. Givetvis i väldigt kortfattad form men det ger ändå en ganska bra bild av själva debatten. Personligen tror jag att anledningen till att vaccinationsmotståndet har ökat så mycket är det att dagens människor här i norden är ovana vid allvarliga smittosamma sjukdomar. Vaccinationer har pågått under så lång tid i Finland att människor har glömt bort eller inte kan sätta sig in i hur det var då de ännu fanns. I wikipedias artikel finns också källhänvisningar till många bra artiklar i ämnet.
Lycka till!
Kram
Tessi