Krig
26.02.2022
Hej.
Jag är så sjukt orolig för att Ryssland ska attackera oss. Det känns som att jag har slutat att bry mig i allt, jag slösar mina pengar på onödigt och skiter helt i skolan för att det känns som att kriget ändå kommer hit och så kommer allt bara vara slut. Kan inte förstå att sånt här händer nu… jag kan inte sluta att tänka och läsa om det. Tycker så synd om Ukraina, och kan inte föreställa mig hur det känns att vara i ett krig. Jag är bara så trött på detta, vet inte hur jag ska orka. Om det kommer krig hit så vill jag fly, kanske till Norge. Rädd

Ungdomsinformatör Kix svarar
03.03.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Vi är många som just nu liksom du är oroliga över läget i Ukraina, och funderar vad det riktigt är som Putin sysslar med. Senast ett land attackerade ett annat land i Europa med fullskalig militär invasion så var 1945, och de flesta av oss har nog tänkt att den typen av handlingar är något som hör till det förgångna.
Hjärtat går ut till människorna i Ukraina, och det är fint att hålla dem i sina tankar och hjälpa till om man kan (samtidigt som man inte heller ska ha dåligt samvete över att man själv har det bra - det hjälper inte någon). Vi i Finland har ju ännu i rätt nära minne hur det är att få sin frihet hotad av Ryssland, och också därför rör situationen upp många obehagliga känslor här.
MEN, det vi måste komma ihåg just nu är att trots upptrappningen av den internationella situationen står Finland för närvarande inte inför något militärt hot. Dessutom följer Försvarsmakten i Finland noga med utvecklingen av situationen, och är beredda IFALL det skulle behövas. Men som sagt - som finländare behöver man inte oroa sig över sin säkerhet, för något direkt hot mot oss är inte aktuellt.
Putin har i och med invasionen i Ukraina visat att han är villig att använda militärt våld, och detta kommer tyvärr göra att läget i Europa under en längre tid kommer kännas lite otryggare än vad det gjorde innan. Detta är ett faktum som vi behöver lära oss leva med, hur sorgligt det än kan låta att säga så... Men vi kan inte låta våra liv avstanna bara för att vi har Ryssland som granne! Och vi har som folk visat förut att vi KAN blomstra och utvecklas också under tider som är mera pressade. Vi är starka!
Andas in, andas ut, och prata om det du känner med någon (eller chatta om det på Ärligt Talat-chatten). Påminn dig själv att vi har fred i det här landet.
Jag förstår att du vill läsa nyheter och hålla koll på det som händer i världen, men du kunde kanske lägga någon tidsgräns på det? Det blir lätt annars att man hela tiden kollar nyheterna och att man börjar må dåligt av det. Kanske kan du sätta som gräns åt dig typ 10-15 minuter på förmiddagen och 10-15 minuter på sena eftermiddagen, tid när du får läsa om sånt som har med krisen i Ukraina att göra, OM du ens vill göra det. Då du har en utsatt tid när du får läsa nyheter så kanske du håller dig från att göra det hela tiden, och inte behöver tänka på det så mycket där emellan.
Ta vara på din utbildning, ge inte upp den. Låt mig ta isär ditt resonemang lite: Det finns många potentiella tidslinjer som kan komma ur denna situation. Det låter som att du har gått många händelser i förväg i dina tankar och redan tagit en tidslinje som sanning – den där Ryssland invaderar Finland. Men det är en av de mindre troliga tidslinjerna, såsom experter nu ser det. Backa tillbaka lite. Vi vet inte ännu vad som kommer komma ur kriget i Ukraina, så förstör inte ditt liv över något som inte har skett och antagligen inte kommer ske. Tänk dig en annan av tidslinjerna – som dessutom är mera trolig – den där Finland fortsätter leva i fred. I den tidslinjen så kommer det efter något år kännas dumt att du sket i skolan och spenderade alla dina pengar. Så försök att sätta mera fokus på den tidslinjen än den som du gör nu. Och för att sätta saker ännu mera i perspektiv – skulle det faktiskt bli krig och du vill fly – så är det ju bra om du har en utbildning med dig dit du kommer, och lättare kan få jobb. Att ta vara på din utbildning är alltså en satsning på din framtid, oavsett vad som händer!
Sen för att avsluta det här lite mera filosofiskt: Att inte låta ”the bad guys” vinna så handlar inte bara om krigshandlingar. Det handlar också om hur man i vardagen lever, och hur man tar vara på den frihet man har. Att man inte låter någon släcka ens livsglöd. Att man vågar skratta, sjunga, dansa, lära, gråta och le. Att man tar vara på varandra och sig själv.
Kram, Kix