Aggresiv kompis
01.05.2024
Jag har en kompis som är väldigt aggresiv, han kan mittiallt ta i mitt ben och vägra släppa benet och i bland när man säger åt honnom kan han slå en i ansiktet. Vad ska jag ta mig till i denna situation, vågar inte säga till någon lärare för jag är räd att han ska attackear mig. Gulbil
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
07.05.2024
Hej,
Vilken hemsk situation du hamnat i, jag är jätteledsen att det här hänt dig. Det är aldrig okej att bete sig aggressivt mot andra, oavsett hurdan situation det är frågan om. Man ska inte ta till våld, utan hitta andra sätt att få utlopp för sina känslor. Kompisar ska inte agera aggressivt mot varandra och man ska inte behöva vara rädd för sina kompisar. Kom ihåg att du alltid har rätten att ta avstånd från personer som behandlar dig illa.
Det är jättefint av dig att du vågat säga ifrån, men det gör mig ledsen att höra att din kompis inte tagit dig på allvar och i stället har agerat med våld. Jag vill ännu poängtera att du inte har gjort något fel i den här situationen och att det som hänt inte på något vis var ditt fel, kom ihåg det.
Skolan ska vara en trygg plats för alla. Ingen har rätt att bete sig aggressivt mot andra eller använda våld mot någon person i eller utanför skolan. Jag förstår att du känner dig rädd och vill därför inte berätta om detta för en vuxen, men jag hoppas att du ändå skulle hitta modet att göra det. Du ska inte bli ensam med det här, våga dela det med en vuxen som du litar på och känner dig bekväm med. Det behöver inte vara en lärare i skolan utan det kan också vara t.ex. dina föräldrar, skolkuratorn, skolcoachen eller skolhälsovårdaren. Viktigaste är nu att du skulle dela med dig till någon trygg vuxen. Det är väldigt svårt för vuxna att hjälpa dig ifall de inte vet om att det här hänt. Ingen ska någonsin behöva vara rädd för sin kompis.
Jag vill också poängtera att det som hänt inte betyder att din kompis skulle vara en dålig människa, även om han beter sig på ett dåligt sätt. Vi kan aldrig veta vad en annan person bär på och då vi själv mår illa kan det vara svårt för oss att kontrollera vårt beteende. Det är alltså en dålig handling vi talar om, inte en dålig person. Det sagt, kan man definitivt inte rättfärdiga sitt aggressiva beteende på något sätt. Jag vill bara föra fram att det kan finnas flera olika orsaker till att din kompis beter sig på det här viset. Sällan vill kompisen en illa på riktigt, även om hans beteende kanske verkar så.
Jag hoppas att du hittar modet att berätta åt en vuxen om det som du varit med om. Ingen ska behöva utsättas för våld och sådant beteende ska aldrig accepteras. Det är fullständigt normalt att du känner dig rädd i den här situationen och jag hoppas att du också berättar det till den vuxen som du vänder dig till. Berätta ärligt om hur du känner, så kan ni tillsammans fundera hur ni kan gå vidare. Var klar och tydlig med den vuxna att du absolut inte vill att det kommer fram att det är du som berättat om detta. Det finns många olika sätt att ta tag i det här utan att det någonsin behöver komma fram att det är du som berättat om det. Högst troligen är du inte heller den enda som upplevt att din kompis agerat aggressivt, vilket betyder att det att du berättar aldrig behöver komma fram till din kompis. Jag är säker på att ni hittar en lösning som du kan känna dig nöjd med. Du förtjänar all hjälp och stöd du kan få i den här situationen så att inget liknande ska kunna hända igen.
Skulle det vara så att det känns som ett alltför stort steg att berätta om detta till en vuxen råder jag dig att vända dig till Ärligt talat-chatten där du kan anonymt chatta med professionella om detta. Du hittar chatten HÄR. Det viktigaste just nu är att du tar hand om dig själv och talar med någon om det som hänt så att du kan få den hjälp och stöd som du behöver just nu. Jag påminner dig en än gång att du alltid har rätt att ta avstånd från personer som behandlar dig illa.
Du har redan tagit det första steget genom att skriva in hit till oss, det var jättefint av dig.
Våga tala om det du varit med om, bli inte ensam <3
Styrkekramar, Lila