Verkligheten
25.08.2018
Hej, jag har på ett egoistiskt sätt självdiagnoserat mig själv med depression. Jag antar att det här beror på att den mänskliga hjärnan är för bra för sitt eget bästa, jag har gjort flera olika IQ test på internet, Mensas (som är det mest pålitliga) sa att jag har över 126 och ska göra ett övervakat skriftligt prov men det vill jag inte så jag gjorde några online. De sa allihop att jag hade drygt 140iq, vilket är orsaken till att jag har gett mig själv diagnosen depression. Jag har en vän som inte lever i samma värld som jag, och jag talar sanningens språk. Då råkade jag säga nåt så att denne tog illa upp, nu inser jag att det var i stort sett min enda vänner utanför skolan, så nu har jag inget att göra och ingen att prata med på eftermiddagen till natten. Jag ser helt andra saker än mina vänner som inte tycker att min version är "verkligheten" även fast det är det, jag förstår att världen är mörk och dyster, och jag vet att döden är det enda sättet att slippa allt, men de gömmer sin från verkligheten. Men nu får jag bara ännu mer ångest eftersom jag inte har nåt att göra på min fritid. Tror ni det finns nåt jag kan göra för att min vän ska sluta vara sur på mig? Jag har redan bett om ursäkt och försökt skämta bort det, men det jag anser är humor kanske ses som ett "hate speech". Detta har hänt förut och då har jag väntat i runt ett år sen har hon varit chill igen. Hemmadoktorn

Ungdomsinformatör Ida svarar
05.09.2018
Hej!
Du har försökt att be om ursäkt till din vän, men samtidigt har du skämtat bort de. Vilket kan göra att din kompis blir ännu mer ledsen och besviken. Så be om ursäkt helt genuint och skämta inte bort något. Om du vill att hon ska vara din vän, så be henne berätta varför hon är sur och lyssna på de hon säger. I vänskapsrelationer behöver man respektera varandra, fastän man har olika synpunkter eller tankar. Så du ska respektera henne och hon ska respektera dig.
Jag vill även pointera att världen inte är mörk och dyster. Livet är helt fantastiskt, eftersom vi får uppleva så otroligt mycket. Visst har alla motgångar, men när man tagit sig igenom en motgång så har man lärt sig mycket om sig själv och livet. OCH man blir starkare. Vi människor utvecklas under våra liv, och de är så fantastiskt att vi kan lära oss så mycket och utvecklas.
Om du känner dig ensam och känner att du inte har någon att umgås med, försök hitta en hobby. Där via kan du hitta nya kompisar att umgås med. Och om du inte börjar må bättre skulle jag även be dig gå och prata med någon, eller prata med någon du litar på som t.ex. dina föräldrar, vän eller syskon.
Ta hand om dig nu!
Kram, Ida