Kroppsångest?
02.04.2024
Hej, jag vet inte vad jag ska göra. Jag har gått ner lite i vikt eftersom att jag faktist varit lite överviktigt inte alls mycket men jag har heller inte trivts i min kropp.
Nu tycker jag verkligen att allt blivit lättare, bara enkla saker såsom att gå upp för trappor eller idrotten i skolan känns inte lika tung längre. Vilket jag är så tacksam för, idrotten har varit så jobbig för mig så länge men nu bara kul.
Jag känner mig dock inte helt nöjd? Jag har ju märkt att kläder inte passar mig längre och att mina föräldrar bl.a har påpekat att jag blivit smalare. Men jag känner ändå att jag kan vara smalare? Jag orkar liksom inte gå ner mera i vikt men något skaver ändå.
Jag trivs ju mera i min kropp nu men, kan det vara bara tankar från förut? när jag var lite större så att säga.
Vad ska jag göra för att inte tänka att jag behöver gå ner i vikt mera och gilla min kropp mera?
Men jag är väl normalviktig?
Jag är 170cm 54kg
Yoyohey

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
09.04.2024
Hej,
Jättebra fråga du har och du har redan tagit första steget till att må bättre genom att bli medveten om dina dåliga tankar!
Du är helt normal, på kant till underviktig och du ska inte gå ner mer i vikt.
Först och främst finns det väl få som gillar sig själv hela tiden och man kan veta att sämre tankar är okej ibland, men du ska in acceptera dem. Du får helt enkelt säga stop i ditt huvud då kroppstankar kommer upp.
Tex, usch mina ben är så fula! Nej stop, det är inte ok. Mina ben har burit mig i flera år och ska göra det ännu länge, så får jag inte tänka om de!
Eller att du tränar för att vara smal, men nä det är för att kroppen ska bli starkare ju!
Bort med allt fokus på hur kroppen ska se ut, fokusera på vad den gör!
Sedan för att må bättre måste vågen bort! Vikten varierar dagligen för alla och så ska det vara. Detta råd att ta bort vågen kan kännas konstigt om du är van vid våg men jag lovar dig att det är skönare att leva utan våg! Du släpper inte kontrollen genom att inte veta vad du väger ;) Vågen bort alltså för att kunna må bättre!!
Speglar du dig ofta? Känner du på kroppen? Sitter du på speciella sätt för att se smalare ut? Fundera på detta. Får det dig att må bättre?
Utmana dig själv och du kommer märka att det går sakta framåt.
Be de runt dig att vänligen inte kommentera din kropp och du ska heller inte göra det!
Hejar på dej! Du är inte ensam i dina tankar men så duktig som nu tar steget till att må bättre! :)
Vänlig hälsning, Anna näringsrådgivare