Varför ont
03.05.2024
Hej! Jag har provat tampong och det gör ont och jag känner av tampongen när jag går. Jag har tryckt in den så långt som jag fått den. Jag har provat att teycka den längre in men jag får den inte längre. Varför gör det ont och varför känner jag av tampongen ännu? Päronträd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.05.2024
Hej,
En av sakerna du kan testa med är att kolla om en annan storlek på tampongen skulle kännas bättre. Ibland kan det innebära att man testar en mindre storlek, men det kan också betyda att man behöver en storlek större för att tampongen skall sitta i en annan vinkel. Beroende på hur mycket man blöder så kan man ibland känna av tampongen först då man lägger in den, helt enkelt för att den är torr och "tar i" väggarna, men vartefter den suger i sig vätska så kan det hända att man inte lägger märke till den på samma sätt. Därför rekommenderas det att man använder tampong primärt under de dagar då man har rikligare blödning för att det inte skall irritera slemhinnorna i slidan.
Utöver att testa med en annan storlek så kan du också se om du kan få tampongen placerad i slidan så att den inte skulle kännas. Vi är trots allt lite olika byggda allihop och även om det som passar för de allra flesta är att föra in tampongen så långt det går så kan det hända att det för just dig inte är det optimala. Testa på att inte föra in den så långt det går utan stanna en liten bit innan det tar emot och se om det skulle passa dig bättre. Ibland måste man hitta sitt eget sätt, och det är bara ett faktum att tampong inte passar alla just för att våra underliv är lite olika. Men ännu tycker jag inte att du skall ge upp, försök bara att inte stressa över saken.
Kram,
Tessi