Filmad under sex
21.09.2018
Hej! I somras var jag på Rockoff på Åland och hade sex en pojke från Stockholm. Vi var i hans hotellrum och vi körde doggystyle, och när jag ville byta pose och vände mig om märkte jag att han hade mobilen i handen och hade filmat när han knullade mig bakifrån. Jag blev mest förvånad och skrämd, jag såg att han hade filmat via snapchat och blev rädd för vem han skulle skicka det till (inte för att vi har några gemensamma bekanta eller någonting men), han raderade filmen när jag bad honom. Men jag känner mig ändå kränkt och undrar om detta kan tas till rätten och om jag får något skadestånd eller något för det? Och hur fungerar det när han bor i Sverige och jag i Finland? ..

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Poliskonstapeln Johanna svarar
24.09.2018
Hej..!
Huvva, vi är sååå ledsna att det hände dig!!! Vi har nu skickat din fråga till polisen Johanna Westerlund, som brukar svara här, så kan hon fundera med dig angående vad som kan eller borde göras. Hon brukar dock svara när hon kan under arbetspass, så det kan tyvärr hända att vi inte ser svaret av henne innan måndag morgon. Men jag vill här genast tipsa om Brottsofferjouren (RIKU) här i Österbotten (de har kontor bla i Vasa, men även i andra österbottniska kommuner). Tjejerna där kan absolut hjäpa dig som offer, framförallt med de praktiska bitarna och eventuella konsekvenserna, men de har ju också massor av erfarenhet av att överlag hjälpa offer för olika sexualbrott. Så ring genast - både Sari och Nina där har jag träffat och de talar flytande svenska och är ljuvliga! Här är RIKUs hemsida och här är kontaktuppgifterna till dem.
Kraaaam, Liselott
Hej!
Eftersom du frivilligt gått med på de sexuella gärningarna så är det inte frågan om att du blivit utsatt för någon form av sexualbrott. Däremot har killen nog trampat över gränser för andra brott i strafflagen.
Ett hotellrum är jämförbart med ett hemfridsskyddat område. På en sådan plats är det enligt strafflagens 24. kapitel och sjätte paragrafen otillåtet att med en teknisk anordning filma eller fotografera någon utan att personen som avbildas samtycker till det. Brottet heter för olovlig observation och döms man som skyldig så ges man antingen böter eller ett fängelsestraff på högst ett år. Att bara försöka filma någon olovligen är också det straffbart. Bara det att din sexpartner har tagit fram telefon för att filma utan tillstånd gör honom alltså till en brottsling.
Han sa att han har raderat materialet. Om det är en lögn och att han via Snapchat redan hann publicera filmen, eller gör det senare, är också straffbart enligt strafflagens 24. kapitel. Det finns ett brott som heter spridande av information som kränker privatlivet. Det är ju just det vad publicering av en sexfilm offentligt skulle göra, kränka och förstöra för all framtid, om man inte frivilligt gått med på det förstås.
Spridande av information som kränker privatlivet är ett brott för vilket gärningsmannen kan dömas till böter. Brottet finns även i som grov form, ifall kränkningen är stor. Jag är ganska säker på att en person som olovligen laddar upp sexuellt material om en annan människa på något socialt medium skulle kunna dömas till brottet grovt spridande av information som kränker privatlivet. För det grövre brottet kan man antingen dömas till böter eller till fängelse i högst två år.
Självklart går det att brottsanmäla en person som inte är bosatt i Finland. Även fast brottet är begånget på Åland så behöver du inte bege dig dit för att göra en brottsanmälan. En brottsanmälan går att göra på vilken polisstation som helst i Finland och ditt känsliga fall så rekommenderar jag att du gör det personligen hos polisen istället för att göra anmälan elektroniskt. Jag hoppas att du har några uppgifter att lämna åt polisen på vem gärningsmannen är. Finska polisen begär via tjänstehjälp från polisen i Sverige att personen skall förhöras.
konstapel Johanna Westerlund