Kan man flyga utan licens i Finland?
13.04.2018
Min fråga idag är: Kan man flyga i Finland utan licens, som i t.ex. USA. Jag hörde idag av en som jag känner att denna klass ("microlight") finns även i Finland. Den går ut på att man får flyga ett flygplan under en viss vikt utan certrifikat eller något annat. Jag vet såklart att detta inte är så säkert, men undrade bara om det går.
Här under är två länkar, en till en sida som förklarar klassen av flygplan (i USA), och en länk till ett flygplan som är lagligt att flyga där:
https://www.usua.org/faq.htm#Q2
http://tinkersource.com/airplanes/whing-ding-2-ultralight-airplane-plans/
/v0i0 v0i0

Ungdomsinformatören Liselott svarar
19.04.2018
Hej v0i0!
Hm, bra fråga. Se, om man googlar "lentää ilman lentolupakirja" så kommer det två artiklar i stil med "snart kan du flyga utan flygcertifikat", men den ena är från 2011 och den andra från 2017. Så kanske det hör till den typ av saker som önskas eller utreds, men som sedan inte blir av i alla fall av någon anledning, tex pga laglighet, pris, fejlar i test...? Fast av den här sidan så förstår jag att man nog redan skulle kunna flyga ultralätta plan utan direkt flygcertifikat, att en kurs ordnad av en flygklubb skulle räcka: "Ultrakevyellä voi lentää sen jälkeen, kun henkilö on käynyt teoria- ja lentotuntikoulutuksen läpi. Kerhot järjestävät koulutusta eri puolella Suomea. Koulutus sisältää vähintään 48 tuntia teoriaa ja vähintään 25 tuntia lentämistä."
Oavsett, så menar artikeln från oktober 2017 att finländska bolaget Fly Nano Oy att de håller på att tillverka ultralätta små flygplan av kolfiber som skulle väga 70 kg - vilket alltså gör att inget flygcertifikat skulle krävas - vara 3,8 m långa och ha 4,8 m mellan vingspetsarna. Planet skulle bara rymma en pilot, inga passagerare eller last eller något och de skulle vara eldrivna. Priset skulle dock uppskattas ligga på saftiga 50.000€ och dessvärre står det inget om när man i så fall skulle kunna få börja köpa deras plan. Produkten ska säkert säkerhetstestas av statliga tillståndsverk osv också innan den kommer ut på marknaden. Då vet jag inte hur det är om man skulle importera liknande plan, om man skulle få flyga med dem här...
Så min personliga tolkning av det här är att miniplan av den här typen nog borde kunna flygas i Finland utan flygcertifikat - men det här lönar det sig nog att kolla upp direkt med tex närmaste flygklubb. Jag är inte helt hundra på de källor jag kollade nu heller är de allra tillförlitligaste, och som sagt kan just sådana saker som tillstånd, lagar och regler ändras plötsligt.
Hälsar Liselott