Ärr och pojkvän
06.05.2024
Hej
Har jag rätten att vara ledsen om min pojkvän skulle göra slut med mig pga mina ärr? Är det okej av honom att välja att inte vara med mig på grund av en sådan sak? Får jag vara upprörd och tycka han betett sig dålit?

Ungdomsinformatör Kix svarar
13.05.2024
Hej!
Tack för att du skrev in.
För att svara kortfattat först: Ja, du har all rätt att vara ledsen och upprörd om din pojkvän skulle göra slut med dig på grund av det.
För ett längre svar: Dina känslor och upplevelser är alltid helt dina egna, och du har rätten att känna alla känslor såsom de kommer. Och jag personligen tänker att det här nog dessutom skulle vara en sån sak som de flesta faktiskt skulle bli ledsna över, om de var i den positionen.
Sen är det också din pojkväns rätt att själv välja vad han är bekväm med och kan hantera. Har han alltså uttryckt något sådant, som att han inte vet om han vill vara med dig p.g.a. dina ärr? Det känns i min mening lite ytligt att man skulle göra slut med någon bara för att de har ärr, men det kan kanske i grunden handla om att han inte vet så mycket om hur det där funkar, och att det skrämmer honom. Men det är mera hans förlust i det hela, och inte ditt fel.
Han kanske har en del missuppfattningar om ärren. Har ni pratat om varför du har ärr, och lyssnar han om du försökt förklara?
Jag kan förstå om du förväntat dig mera av en pojkvän, och därför tycker att han beter sig dåligt. En partner ska ju helst vara någon vi kan lita på, någon som tar oss för den vi är, oavsett vad vi har i bagaget. Ärr kan dessutom vara väldigt känsligt för en, och jag kan tänka mig att det verkligen sårar om någon dissar en för dem. Du kan ju själv också fundera – vill du ha en partner som inte kan se dig djupare än så..?
Oavsett vad som händer mellan dig och din pojkvän så önskar jag dig all lycka till i livet, och vill påminna dig om att du är fin och bra precis som du är – HELA du. Dina ärr påverkar inte ditt värde som person, kom ihåg det <3
Kram, Kix