Bruna flytningar
01.03.2024
Hej Decibel, jag har börjat få bruna flytningar och vet inte varför, det har hållt på i kanske 3 dagar och jag är en person som oroar mig lätt. Det är menat att jag ska få min mens om ca 2 veckor så det är inte det, plus att min mens är normalt sen. Jag har inga andra symptomer men är rädd att något är fel. Har inte heller vågat berätta åt min mamma. Vad kan det vara och vad ska jag göra? Bruno

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.03.2024
Hej,
Det att man under några dagar har brunaktiga flytningar är i allmänhet inte ett tecken på att någonting skulle vara fel. Vissa könssjukdomar kan orsaka det, men eftersom det inte kan vara det i ditt fall så behöver du inte oroa dig.
Det är helt normalt att mensen nån gång kan vara oregelbunden eller att man kan få mellanblödningar, och oftast får man inget svar på vad det beror på utan det bara blir så. Det är många processer som pågår inne i kroppen hela tiden som gör att menscykeln tillfälligt kan påverkas. Det är möjligt att din egentliga mens nu kommer att dyka upp lite senare än normalt, men den kan också komma precis då den "borde" göra det. Ett enkelt sätt att följa med sin menscykel och se mönster i den är att använda någon mens-app. Men man skall komma ihåg att bara för att appen säger en viss sak så innebär det inte att din kropp kommer att göra som appen säger, eftersom kroppen styrs av sig själv och inte är en maskin.
Du behöver inte oroa dig. Det är helt normalt.
Kram,
Tessi