Varför är det så normaliserat att kalla folk korta
22.04.2024
Min kompis håller hela tiden på att kalla mig kort och jag tycker det börjar bli riktigt störande. Jag har lust att säga tillbaks att hon är fet men då skulle man ju bli hatad för det. Jag förstår inte varför det är helt ok att kslla folk för kort men inte för fet, för jag kan inte göra något åt att jag är kort och i många fall kan man rå åt om man är tjock eller inte.
Jag brr mig aldrig om hur någon annan ser ut men jag tycker att det är riktigt störande att hon kallar mig kort när hon är tjock.
Hur tycker ni att jag ska göra? Och varför är det så normaliserat att få kommentera någons längd men inte vikt? :)
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
23.04.2024
Hej!
Tack för din fråga. Du öppnar upp för en bra och viktig diskussion. Först och främst är det aldrig okej att kalla någon för något dom inte vill bli kallad. Det är heller aldrig okej att säga något för att avsiktligt såra någon annan.
Tyvärr har vissa människor svårare för att läsa av sociala situationer och förstå sig på signaler samt social "vett och etikett". Jag kan inte veta vad din kompis avsikt är med att kalla dig kort. Det kan hända att hon absolut inte menar något illa utan att hon t.ex. tycker det är fint eller sött. Oavsett är det inte okej för henne att säga det till dig ifall du själv inte tycker att det är okej. Man skulle ju önska att hon hade insett vid det här laget att du inte uppskattar hennes kommentarer men ibland krävs det att vi säger rakt ut hur vi tänker och känner eftersom vissa personer inte kommit lika långt i utvecklingen av sin sociala intelligens. Den sociala intelligensen är den som hjälper oss förstå hur våra handlingar kan påverka andra och hur vi kan läsa av andras ansiktsuttryck och kroppsspråk. En människa som inte ännu utvecklat sin sociala intelligens kan därför oavsiktligt göra andra illa gång på gång utan att riktigt inse det.
Du skriver inte om att du redan pratat med henne och bett henne sluta med kommentarerna så jag gissar att en sådan konversation inte ännu har ägt rum. Jag tycker det vore jättebra om du helt öppet och ärligt kunde tala med din vän och förklara att du inte uppskattar hennes kommentarer, att dom är sårande och helt onödiga och att du vill att hon genast lägger av. Då kan du i alla fall känna att du har gjort ditt bästa för att få ett slut på det här och att ansvaret nu är på henne att se till att hon inte upprepar sitt beteende. De allra flesta konflikter går att lösa genom att man i god ton diskuterar med varandra utan att man behöver vara elak mot den andra eller gå till personliga påhopp. Det bästa är ifall man kan tala utgående från sitt eget perspektiv och sina egna känslor. Istället för att säga t.ex. "Du kallar mig alltid kort! Kanske jag borde börja kalla dig fet!" Kan du istället försöka säga något i stil med "När du kallar mig kort känns det som att du hackar på något med mitt utseende som jag inte kan något åt. Det känns verkligen inte bra och jag vill att du slutar, det skulle få mig att må mycket bättre". På så vis kan du på ett väldigt moget och tydligt sätt markera dina gränser och visa din vän att du förtjänar att bli behandlad med vänlighet och respekt utan att gå till attack mot henne.
Det bästa vore ju ifall vi kunde sluta med att kommentera på varandras utseende och kroppar över huvud taget. Om man inte har något snällt att säga borde man inte säga något alls. Vissa som kallar andra korta gör det för att avsiktligt trycka ner den andra personen och på så vis känna sig själv större, bättre och starkare. Människor som gör det här mår sällan bra på insidan och har oftast egna demoner som dom kämpar med. En människa som mår bra känner inget behov av att trycka ner någon annan. Det är något man bara göra ifall man försöker avleda uppmärksamhet från sin egen dåliga självkänsla. Om det är så att din vän verkligen kallar dig kort för att avsiktligt göra dig illa så är det högst antagligen på grund av att hon själv inte mår bra och kanske är avundsjuk på dig på något sätt. Det kan hända att du har något som hon önskar att hon hade och därför känner hon att hon måste hacka på dig.
En annan förklaring till hennes beteende kan också vara som jag tidigare nämnde att hon inte ännu utvecklat sin sociala intelligens och inte förstår att hennes kommentarer gör dig illa. Det kan också hända att hon inte lägger något speciellt värde vid ordet kort. För att svara på din slutliga fråga: "varför är det så normaliserat att få kommentera någons längd men inte vikt?". För din vän behöver inte det ordet ha någon negativ innebörd. Alltså att hon inte ser det som en negativ sak när hon kallar dig kort. Just därför är det kanske mer normaliserat att kalla människor för korta. Det ordet har i allmänhet inte lika negativ innebörd. Medans ordet fet tyvärr genom tiderna haft, och har även idag en väldigt negativ ton i vårt samhälle även om det inte borde ha det. Det är såklart okej att vara fet men det har setts som en extremt negativ sak under väldigt lång tid i vår värld och människor med större kroppsbyggnad blir ofta behandlade annorlunda och även ibland sämre i jämförelse med människor med mindre kroppsbyggnad. Det är dock inte något man märker om man inte själv är eller varit tjock. Människor kopplar alltså ihop ordet tjock/fet med något negativt medan ordet kort inte har någon som helst betydelse i många människors öron. En person som är osäker över sin längd kan såklart lägga stort negativt värde vid det ordet med det är inte nödvändigtvis så som andra tänker kring det.
En annan orsak till att det är mer stigmatiserat att tala om vikt snarare än längd är av den orsaken att människor genom tiderna har dömt tjocka personer och inte sätt dom som människor över huvud taget. Alla förstår att man inte kan rå för sin längd men det finns ett allmänt krav på tjocka människor att hela tiden förändra sig och bli mindre. Det är helt riktigt att många kan påverka sin vikt men det finns också faktorer som gör att det är mycket svårare för vissa människor att gå ner i vikt. För vissa handlar det om genetik för andra handlar det om tillgång till rätt kost och träning. I vissa fall kan det finnas psykiska kedjor som håller en tillbaka från att träna regelbundet och äta hälsosamt. Ibland kan även olika sjukdomar eller mediciner orsaka viktökning. Även något så vanligt som stress och depression kan leda till övervikt. Det är tyvärr också väldigt vanligt i dagens läge med ätstörningar. Det är inte bara något som underviktiga människor har. Även en överviktig person kan få t.ex. en anorexi diagnos och det är något som tyvärr kan vara väldigt lätt triggat speciellt i tonåren. Orsaken till att vi i dagens läge är så noggranna med att man aldrig kallar någon tjock eller fet är för att vi tyvärr tillät det under en allt för lång tid och det gjorde extremt mycket skada för personer som kämpar med sin vikt och sin kroppssyn.
Oavsett vad, är det som sagt aldrig okej att kalla någon för något dom inte vill bli kallade och jag står fast vid att det är helt onödigt att kommentera på en annan människas utseende såvida det inte är en komplimang till en person som man känner och vet att kommer att uppskatta komplimangen. Det är alltså inte okej att din vän kallar dig kort oavsett vad hennes orsak är. Jag hoppas att du i första hand kan prata med henne om det och att hon förhoppningsvis då kommer att förstå och respektera din önskan samt be om ursäkt för att hon inte insett tidigare hur hennes kommentarer fått dig att må. Om du pratar med henne och hennes beteende trots det fortsätter kan det handla om en mobbningsfråga. Det är alltid något man ska ta på allvar och berätta för en lärare, rektorn, skolcoachen eller någon annan trygg vuxen. Mobbning är aldrig okej och det är tyvärr något som även kan hända mellan vänner. Du förtjänar alltid att få hjälp i en sådan situation och du ska inte känna att du behöver bära på en sådan börda ensam.
Jag hoppas att det här var till någon hjälp och att du fick lite klarhet i dina funderingar.
Kram,
Rosanna