Vilken bil är värd att köpa?
27.04.2016
Hej! Jag får körkort om lite mindre än ett år och har börjat fundera på bil. Jag kommer vara i stort behov av bilen ca. 1,5år, men efter det flyttar jag förhoppningsvis härifrån för att studera, så min fråga är hurudan bil som skulle löna sig att köpa? Och lönar det sig att behålla bilen medan man studerar (t.ex. Nere i H-fors) då man främst behöver den om somrarna och ja, om man inte vill åka buss hem då man är ledig?
Som studerande har man ju knappt pengar till de vesäntliga sakerna så en bil anses ju, då man tänker efter, som lyx. Vilken bil är pålitlig och hållbar? Diesel eller bensin? Årsmodell? Märke?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.04.2016
Hej!
Vilka bra frågor du ställer! Säkert är det många blivande studeranden som funderar i samma banor. Nu har jag skickat din fråga till Trafikskolan Rönn, de borde nog veta exempelvis ifall det skulle löna sig att ställa bilen på ståförsäkring under vintern så att man kan ta den i bruk igen under sommaren (kan ju vara bra om du tex söker sommarjobb i Österbotten igen). Vi ser vad bilskollärarna har för råd och ska checka runt lite med studerande bekanta hur de har tänkt och gjort gällande bil.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej igen!
Äsch, det här sade bilskolan att är en fråga för försäkringsbolaget - de menade alltså säkert det där med ståförsäkringen under sommaren. Och då beror det helt på vilket försäkringsbolag du frågar. Men jag ska försöka svara på dina frågor ändå, när vi nu inte fick någon större hjälp av karlarna ;)
Som du skriver, så är det väldigt dyrt att ha bil. Det är överlag inte något alla studeranden har råd med, speciellt inte nu när studiestödet sänkts så mycket. Det är ju inte bara själva bilen och bensinen som kostar, utan även försäkringar, besiktningar, bilskatt, dieselskatt om man har diesel, sommar-&vinterringar och sedan naturligtvis diverse reparationer eller årskontroller (ju äldre bil desto fler reparationer, men yngre bilar brukar man ännu utföra märkesverkstadens årskontroller på). Tar man trafik och personbilförsäkringarna som exempel, så talar vi kanske en 500-1000€/år beroende på bilen, och däck som ska räcka i minst tre år kan kosta en 200-400€ per uppsättning. Men har man exempelvis långt att köra till skolan, så har man kanske inget val.
Bilar hör också till de saker som hastigt förlorar i värde. Visst kan man köpa en bra bil för ett par tre tusenlappar, men att ha en sådan bil på ståförsäkring sedan tills de gånger du behöver den, är i sig inte lönsamt, alltså bilen blir inte yngre av att inte användas. Ståförsäkring (heter kanske något annat på riktigt, men ståförsäkring är vad det kallas i folkmun här i Österbotten iaf) betyder att man inte får köra med den under tiden och att den är försäkrad bara för typ stöld, så det kostar dock inte så mycket. Den ska ha en besiktning i skick sedan när man tar den i bruk igen. Har man den på ståförsäkring kan man alltså inte använda den då tex att köra med under lov och någon helg. Det är dessutom svårt att ha bil i större städer, som tex Helsingfors, eftersom det kostar att ha en egen parkeringsruta och det är dåligt med gratisparkeringar. Vill man hem i helgen eller under lovet lönar sig nog ändå hursomhelst att använda tåg eller buss - tex kostar Onnibus mellan Vasa och Helsingfors idag 19€ (utan studierabatt). Du kör inte ensam i bil samma sträcka för samma peng - fast har du kompisar eller medresenärer att få bensinpengar av blir det såklart billigare.
I mina öron låter det ändå smartast att köpa en billig begagnad bil nu för de 1,5 år du behöver den och sedan sälja bort den igen och försöka klara dig under somrarna tills du har ett fast jobb. För det blir ändå så dyrt i längden att ha den där bilen tillgänglig för sommarjobbet att det gräver ett avsevärt hål i sommarjobbslönen. När det närmar sig körkortsdags kan du lägga upp en budget för dig själv och sedan börja kolla sajter för begagnade bilar. För varje bil du funderar på kan du kolla exempelvis vad försäkringen för den skulle bli på ditt försäkringsbolag (de flesta har räknare på nätet där du fyller i bland annat bilens årsmodell och så får du ett förslag på vad trafik- och fordonsförsäkringarna på den skulle bli). Gå igenom de olika typerna av kostnad jag räknade upp här tidigare och så tar du dessutom med i beräkningen ifall du betalar bilen på avbetalning, vad månadskostnaden för den blir då. Vet du att du har x antal kilometer till skolan, så kan du räkna ut bensinåtgången på en månad, så att du vet hur mycket du har råd att köra.
Slutligen tycker jag att varje person man frågar (främst karlar alltså) föreslår olika märken och olika årsmodeller när man frågar vad en bra begagnad bil skulle vara för något. Toyota verkar dock flera räkna som bättre begagnad, likaså Nissan, Volkswagen och Opel. Kanske du, när det är dags att börja söka, har någon i din närhet som till och med tycker att det skulle vara kul och intressant att surfa på diskussionsforum efter andras erfarenheter, hålla koll på begagnade bilar-sajter, komma med dig och titta under motorhuvar osv? Det brukar finnas sådana i nästan varje tjejs närhet ;)
När jag läser igenom vad jag svarat, så tycker jag att det låter som att bilägande är hopplöst dyrt och besvärligt... Men det är det nog, tyvärr. Tiderna är kanske lite annorlunda numera, "alla" har inte råd med egen bil på samma sätt som förr. Det är lite "lyx" numera. Men även din första egna bil kommer nog i sinom tid. Jag var tex 24 innan jag köpte min första bil och det gick bra att leva utan den innan dess också ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott