Jag har inte haft mens på 4månader!
21.03.2024
Hej jag är en 14 årig flicka och jag har inte haft mens på 4 månader snart 5 och är orolig att jag kancke har något fel på mig vad ska jag göra ska jag söka läkare? Jag är också stressad men också nikotin beroende kan det bero på det? Snälla hjälp mig decibell. Och jag är inte gravid har testat XX

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.03.2024
Hej,
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Det är inte alls ovanligt att mensen kan vara oregelbunden då man ännu är i puberteten, och just för att det är så vanligt att mensen kan försvinna i perioder så brukar man inte börja undersöka saken förrän den har varit borta i över 6 månader. Så jag tycker att du skall ta det alldeles lugnt och försöka fokusera på att ge din kropp det den behöver i form av vila, mat och motion. Menscykeln påverkas av allting vi gör, så om man t.ex. tränar för mycket, får i sig för lite näring eller om man går ner mycket i vikt så kan mensen påverkas. Men det finns i nuläget ingen anledning att tro att det skulle påverka dina möjligheter att bli gravid i framtiden eller att det skulle bero på att någonting är "fel".
Om din mens inte dyker upp under de kommande månaderna så tycker jag att du skall gå och tala om saken med din skolhälsovårdare så får hen vid behov hänvisa dig vidare till en läkare.
Nikotin är skadligt för hela kroppen och tillför inga som helst fördelar för hälsan, så om du vill ha de bästa förutsättningarna till ett långt och friskt liv så skall du undvika nikotin.
Kram,
Tessi