P piller (akut svar)
20.03.2024
Hej! I tordags började jag äta p piller på första mensdag jag brukar ta kl.18. Och i fredags tog jag lite för tidigt kl.17.53 och sen kl. 1 på natten hade jag lös magen och var på wc en gång(jag spyr inte). Min fråga är: är jag fortfarande skyddad? Jag tog inte en tablett till på reserv-tablettkarta för jag har läst att man sku ta bara om jag kräks eller har svår diarré inom 3-4 timmar efter man har tagit tabletten. Min är fortfarande orolig.
Och sist fråga måst man ta p piller före mat eller efter man har ätit?
Tack för svar!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.03.2024
Hej,
Bra att du frågar då det är någonting du är osäker på.
Precis som du har förstått så är det bra om man tar sina p-piller ungefär samma tid varje dag, men det innebär inte att man måste ta dem på exakt samma klockslag. Det kan förstås vara lättare att få det till en vana om man har t.ex. påminnelse på telefonen, och då blir det ju automatiskt ungefär vid samma tid. Du kan tänka på det lite som att du antagligen äter lunch ungefär samma tid på dygnet alla dagar - men inte heller då är det helt på minuten.
Om man har kraftig diarré strax efter att man tagit sina piller så kan det hända att det påverkar skyddet, och vad man menar med kraftig diarré är kanske inte så lätt att veta exakt men jag tänker mer på det som den diarré man har vid exempelvis magsjuka, så att man måste springa på toa gång på gång och det är bara vatten som kommer ur en. Så det att du hade lös mage en gång 7 timmar efter att du tog ditt piller påverkar inte skyddet.
Det är ingen skillnad om du tar dina piller med mat eller på tom mage.
Kram,
Tessi