studielån
14.04.2024
hej
jag har funderar på att ta fullt belopp studiestöd för 3,5år. Och spara alla pengarna på ett sparkonto med ränta och sedan betala tillbaka allting direkt när studierna är avslutade. Hade jag tjänat nånting på det eller blir det bara plus minus noll.? togo
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
19.04.2024
Hej,
Tack för din fråga. Du skriver under rubriken "studielån" om fullt belopp studiestöd för 3,5 år. Jag tolkar därför din fråga som att du funderar lyfta fullt belopp studielån och lägga det på ett sparkonto. Om jag missförstått dig, så beklagar jag.
Jag kollade upp saken med våra experter på FPA och fick följande svar därifrån:
Blir du utexaminerad från den utbildning du valt inom utsatt tid, alltså den tiden som det står att utbildningen ska ta då du söker in, får du studielånskompensation. Studielånskompensationen är 40 procent av den del av ditt studielån som överstiger 2 500 euro. Du ska alltså ha ett studielån på över 2 500 euro för att kunna få kompensation. Studielånskompensationen har ett maximalbelopp beroende på omfattningen av studierna. Så till exempel om du studerar 3,5 år och studiernas omfattning är 180 studiepoäng är lånets maximalbelopp 10 800e och maximalbeloppet på studielånskompensationen 3320e. På fpa.fi finns maximalbeloppen för olika examensomfattningar. Man kan använda fpa.fi kalkylator för att få fram kompensationens belopp beroende på hur mycket studielån man lyft. Det här betyder alltså att du inte behöver betala tillbaka hela studielånsumman du lyft, om du blir klar med studierna i den studietakt som är tänkt för respektive utbildning.
Klarar du dina studier inom utsatt tid kan du alltså vinna på att göra det du planerar, om inte, så är det nästan plus minus noll som gäller. Hoppas det här var till någon hjälp :)
Kram, Lila