Anonym
04.11.2015
Hejsan!
Det är så att jag har väldigt små bröst, som jag inte gillar. Dessutom syns revbenen på bröstkorgen.
Jag fick inte i mig tillräckligt med mat från ca 9-17 år då när man utvecklas mest.
Jag har en "onormal" kropp. D.v.s. att jag har vanlig storlek på benen, men ändå är de lite feta; och så har jag lite fet mage och höft, plus att magen hänger ner när jag böjer mig framåt och då ser magen väldig stooor ut i jämförelse från när jag står eller ligger ner; och mitt ansikte är mulligt.
Och så är mina händer och nedre delen av armarna väldigt smala, och detta passar ihop med min bröstkorg och bröst för de är också smala.
Så...
vad för motion och övningar kan man göra för att få normal storlek på bröstkorgen, brösten, armarna och händerna för att få de i samma storlek som kan matcha resten av kroppen? Alltså tjockare eller större?
Och vad ska man äta, när?
Hur ofta ska man träna eller motionera?
Tacksam för svar!
MVH
Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.11.2015
Hej.
Som du vet så ser alla människor olika ut, några få människor är helt symmetriska, vissa människor har en smal överkropp och är kraftigare nertill och för andra är det tvärtom. Det betyder ju inte att någonting är fel även om man inte ser ut som en fotomodell, snarare att man är normal.
Jag tror att du skall sträva efter att äta regelbundet och tillräckligt. Det är svårt att bygga upp muskelmassa om man inte får i sig tillräckligt. Så om du vet att du kanske själv har svårt att veta hur mycket just du skall äta för att det skall räcka till så kanske det skulle vara bra om du talade med en pt eller en kostrådgivare.
För att få din överkropp att bli mer muskulös så är det givetvis övningar som stärker överkroppen som du borde göra. Jag tror att det lättaste skulle vara om du gick med i ett gym där du kunde få ett personligt träningsprogram och en instruktör eller pt skulle gå igenom vilka olika övningar du borde göra för att träna de olika områdena samt hur ofta.
Ofta får man en session gratis med en instruktör/pt då man går med i ett gym, och då skulle ni kanske kunna gå igenom både träningen och kosten så att du skulle få svar på alla dina frågor. Jag tror att en tränare IRL skulle lyckas svara bättre på dina frågor än vad någon skulle lyckas göra såhär över nätet.
Lycka till!
Tessi