Dans
29.09.2014
Hej! Jag har den här hösten börjat dansa contemporary (ett slags mix av jazz och balett) upptäckt att det är hur roligt som helst! Skulle gärna vilja bli riktigt bra, kanske inte Sverigemästare men ändå, ja, riktigt duktig. "Problemet" är bara att jag aldrig tidigare i mitt liv har dansat eller gått i gymnastik eller något ditåt, så jag vet inte om det är möjligt? Jag är ju trots allt arton år, och de flesta som är duktiga inom sina idrottsgrenar börjar väl redan som barn.
Som det ser ut just nu är jag ganska bra för vara nybörjare, inte exceptionellt men ganska. En del nybörjare "har det i sig" och har chansen att gå riktigt långt, till exempel personer som är naturligt musikaliska, men jag vet inte om jag är så där naturligt bra och om jag har den rätta känslan för dansen.
Så mina frågor är: går det att bli riktigt skicklig om jag tränar tillräckligt ofta? Kan man "öva upp" sin känsla (eller vad man nu ska kalla det), eller är det bara de "naturligt bra" som kan nå långt? Jag menar, det finns ju personer som kan vara musikaliska fastän de aldrig har spelat något instrument. Tänk om det är en sån där medfödd grej? Finns det exempel på idrottare som inte varit ovanligt bra för att vara nybörjare när de var det, utan som blivit superduper med tiden bara för att de tränat mycket? Finns det idrottare som börjat sent men som blivit typ eliter ändå?
Och sedan: är det svårt att lära sig att få ner i spagat? Jag är inte vigare i nuläget än att jag kan ha handflatorna i golvet när jag står med raka ben - om jag stretchat en stund innan.
Sista frågan: är yoga bra för att få mer styrka och rörlighet? Ghj

Ungdomsinformatören Liselott svarar
01.10.2014
Hej Ghj!
Vet du, för ett tag sedan läste jag en artikel om att man i Frankrike (tror jag det var) gjort en undersökning bland en massa elitidrottare om när de här medaljvinnarna egentligen började med sin sport. Och underligt nog så var det de personer som börjat efter sin 15-årsdag som hade plockat procentuellt sett fler vinster och hade fler rekord än de som började när de var typ 4 år. Jag försökte hitta den artikeln på nätet, men ingen lycka så här i brådskan. Men oavsett, så verkar det finnas bevis på att åldern inte spelar så stor roll för prestationen som man traditionellt sett trott. Någon annanstans har jag också läst att talang inte heller spelar så stor roll som man tidigare trott. Där var motiveringen till det påståendet att talang ofta egentligen bara är ett intresse för en viss sak som man sedan blivit väldigt mycket uppmuntrad för. Tex att någon kanske blivit intresserad av att spela piano och så har föräldrarna blivit jätteglada för det och köpt piano och lektioner och uppmuntrat sjutusans massor och så har barnet spelat timme ut och timme in - och alltså blivit en superbra pianist! Så barnet kanske egentligen inte hade en naturlig fallenhet för det, gehör eller "känsla" eller något, utan fick MÖJLIGHETEN att öva och blev uppmuntrad!
Nå, om det här kan de lärde tvista i all oändlighet, men det verkar ändå så att ALLA människor nog kan ha en chans att bli bra på det de vill bli bra på. Sedan är det ju andra som kanske fastställer gränserna för vad som är bra eller inte, tex genom inträdesprov till en viss berömd dansskola. Så då beror det alltså också vilka mål man ställer för sig själv. Vill man dansa på medelnivå utan att lägga ner större delen av sin vakna tid på dansen, så kan man säkert bli superbra enligt de måtten mätt. Men jämför man med de som slipper in i en berömd dansskola i New York eller som vinner TV-tävlingar, så kanske oddsen är ganska dåliga.
Sedan beror ju "bra" på vilka orsaker man själv har för att göra något. Dansar man för sin egen skull eller för att bli berömd eller för att ge åskådare njutning eller för att förmedla ett budskap eller eller eller... Därtill kommer kroppens begränsningar. Man kan vid en viss tidpunkt i sin träning kanske inte göra allt man drömmer om, tex gå ner i spagat, men om man har ett längre målsättning, så kanske det i sig inte behöver dra ner på motivationen och glädjen just nu.
Summa summarum: du kan säkert bli väldigt, väääldigt bra på att dansa om du vill! Men försök att sträva till ditt mål med förstånd - och ta hjälp! Skaffa en danslärare som du förstår, trivs med och respekterar, skaffa mental coaching om du behöver det... Allt beror alltså på VARFÖR du dansar ;)
Spagat är jag själv ingen expert på, så ta råd och instruktioner av någon som verkligen kan. Men Yoga är vida känt för att öka smidigheten och "toningen", så det har du garanterat nytta av i dansen!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott