fotboll♥
25.01.2015
hej! jag älskar fotboll men problemen e att jag inte har bästa konditionen, ja orkar inte springa mycket efter bollen o mina föräldrar vill inte betala för att jag ska spela. jag har spelat fotboll förr och jag var sådäär, så mina föräldrar ville inte att jag skulle spela mera och då hann jag inte bli bättre eftersom det var en kort tid jag fick spela.. vill sååå gärna spela fotboll så hur ska jag göra för att alla "problem" som jag skrev ska bli icke-problem och hur övertala föräldrarna? umk
Praktikanten Sabina svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.01.2015
Hej umk!
Vad tråkigt att du inte har möjlighet att spela fotboll om det verkligen är något som du känner att du vill göra. Det är ju nog så att man behöver träna för att kunna bli bättre på en sak. Fast man kan grunderna inom nått så måste man ju träna för att kunna utveckla sig själv.
Konditionen kan du bygga upp på flera olika sätt. Du kan ju börja med att gå ut och promenera, gå på något gym eller ha hemmagym (Man kan använda hantlar, jumppaboll, gummiband och kolla på olika övningar som man inte behöver några vertyg för.) Du kan också gå till simhallen, att simma är jättebra för kroppen. Det är viktigt att man börjar lugnt och sätter rimliga mål. Om man börjar med att köra för hårt så tröttnar man ofta och man måste komma ihåg att låta kroppen vila sig mellan träningspassen. Sen är det ju viktigt att man äter ordentligt och bra om man tränar. Kroppen behöver energi när man tränar.
Jag tycker att du skall ta ett allvarligt samtal med dina föräldrar och förklara hur du känner dig och att det skulle betyda mycket för dig att få spela fotboll. Lägg fram varför du vill spela och varför du vill hålla på med fotbollen. Kom ihåg att inte börja skrika och ropa utan diskutera i saklig ton. Nu vet jag ju inte varför dina föräldrar inte vill betala men ifall man har det ekonomiskt svårt så kan man ta kontakt med socialen och de kan erbjuda sig att betala för en hobby per barn i familjen. Detta är ju något som dina föräldrar isåfall måste ansöka om.
Sen kan du ju också ta kontakt med fritidsledaren i din kommun och fundera om det kan ordnas nått fotbollslag i kommunen. Eller så kan du se om de ordnar via arbis. Man behöver ju inte spela för att nå toppen utan man skulle ju kunna ordna ett lag med andra kompisar som gillar att spela och sen spela på kvällarna bara på skoj.
Hoppas det ordnar sig och att du får göra det som du känner att du vill göra!
Kram Praktikanten Sabina och Ungdomsinformatören Liselott