Fotboll
05.02.2018
Hej, jag har så ångest för vad jag ska göra med mina sportet. Jag spelar fotboll och nu har vi fått en tränare som jag inte trivs med. Jag vill inte satsa på fotbollen och har det mera som en hobby. Men med denna tränare går det inte han är en sån som vill att man ska vara på varje träning pch satsa allt man har då man är på träning. Det blir som en press så jag undviker att fara på träning .Och jag kmr inte spela i sommar för har andra planer. Så jag vet inte om jag vill spela mera. Både positiva och negativa saker finns.
Jag har också haft en dröm länge att börja springa 800 m friodrott.jag är ganska bra på långdistans och skulle vilja springa men jagvåg inte fara dit för vissa människor. Och för hur jag ska klara mig.
Mina föräldrar har blivit trött på hur mycket jag tjatar om vad jag ska göra och höra att jag harångest osv. Och jag kan inte bestämma själv vad jag ska göra?! Anonym

Ungdomsinformatör Ida svarar
06.02.2018
Hejsan!
Jag märker att du har funderat på detta en tid, men faktiskt så du skriver bokstavligen vad du VILL göra. Friidrott. NU är det viktigt att du funderar på vad du vill göra och hur du skall ta dig dit. Strunta i de människorna som gör att du inte vågar. Det är din dröm alltså måste du också våga ta steget för att komma dig iväg till friidrottsträningen. Om du vet om någon friidrottsförening i din kommun eller grannkommun så kan du ringa till dem först, så de vet att du är på kommande och tar emot dig. Du fixar det!
Om du vill fortsätta med fotbollen och bara träna under vinter/vårvintern så skulle jag ge som tips åt dig att prata med din tränare. Du verkar ha tagit beslutet redan att du inte skall spela fotboll i sommar. Så prata med din tränare, berätta hur läget ligger till och fråga om det går bra att du är med på träningarna när det passar för dig. MEN det är jätteviktigt att du meddelar både till din tränare och dina lagkompisar om du inte kommer på träningar. Eftersom det är en lagsport så är det viktigt att man pratar med varandra, så det inte bildas några missuppfattningar och irritation för att du inte plötsligt kommer på träningar.
Synd att dina föräldrar reagerar så.. Vet du vad? Om du väljer att inte satsa på fotbollen helt och hållet och märker efter en tid att ´Jo, jag vill nog satsa endå´ så då är det att prata med tränaren och börja på nytt. Samma med friidrotten, testa på det. Om du känner att det inte är något för dig så har du ju fått reda på det. Men tänk om det är precis som du har drömt?
Du nämnde också att ni har fått en ny tränare, det kan ta en tid före man vant sig med en annan tränare. Så ge det tid. Mitt i allt kan det vara att du ändrar åsikt om honom.
Lycka till!
Kram, Ida