skörhets ideal..
11.03.2024
hej, jag undrar vad de är för benskörhet (innebär?)varför blir benen svagare om inte jag äter kalk/kalcium och hur länge tar de innan man upptäcker benskörhet (kan tandhygienister se på en tand som växer eller ska växa och kommer ut? att de finns inte direkt tillräckligt kalcium?). Tar de ett år eller kan jag få de då jag är 35 år liksom jag brukar få höra att man kan få benskörhet och de är inget att stäva efter men man kan väl få tillbaka benen till bra eller? vad är så farligt med att skeleton blir svagare i benen eller är riskerna sämre i livet..? varför har vi denna tjejer ska ha en midja på 50cm max och runda former runt brösten där ska de då hellre ser fina ut för att pojkar ska gilla en varför spelar mig kropp roll jag tänker liksom inte lämna nå vid bröstet ingen rör min bröst om de inte är typ sjukhusbesök och EKG t.ex. de är en rimlig förklarning men jag tänker aldrig godta att nå rör där jag har obehag när människor lägger händer på mig för att skrämmas börjar senare under dagen känna händerna försiktigt gå hot mitt bröst.. ändå så varför spelar min bröst storlek nå roll egentligen. ''the sick one''

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Läkare Heidi svarar
14.03.2024
Hej,
Tack för din fråga. Heidi har svarat på den delen som handlar om benskörhet;
Benskörhet innebär att tätheten på benen i kroppen minskar. Det blir mer "urlakat" och tunt. Kalcium och D-vitamin hör till byggstenarna som bygger upp skelettet och därför är det viktigt med tillgång till dessa ämnen under skelettets uppbyggnadsår (man har som störst benmassa och bentäthet vid 20-25 års ålder) och förstås även senare i livet. Det som också påverkar skelettet är hur mycket man belastar det. Skelettet behöver belastas för att byggas upp och det är bra att exempelvis hålla på med sporter där man gör snabba riktningsändringar och hoppar så att man får belastning i "stötar" mot skelettet. Man mäter bentäthet med en speciell röntgenundersökning, jag är osäker på om tandläkare kan se tecken på benskörhet vid deras undersökningar, men det är då inget jag har hört om. Benskörhet kommer ofta hos äldre människor, framförallt hos kvinnor efter klimakteriet. Man märker det oftast genom att man bryter ett ben utan att man egentligen utsatts för så mycket våld mot området (kan räcka att man ramlar från stående ner på golvet). En del mediciner (till exempel långvarig behandling med kortison) kan göra att man blir benskör. Även rökning ökar risken. Största risken med att vara benskör är att man har lättare för att få frakturer som i sin tur leder till smärta, svårigheter att röra sig och hos äldre människor är det inte sällan man även drabbas av infektioner i samband med sjukhusvård och en operation är alltid en stor risk för i övrigt sköra människor.
hälsningar
Heidi
Då det kommer till skönhetsideal, (t.ex. att tjejer just nu skall ha smal midja och stora bröst) så förändras dessa med tiden. Jag tror egentligen att alla tycker illa om skönhetsideal som fenomen, eftersom det inte är möjligt för alla att leva upp till dem, speciellt inte med tanke på att idealen förändras. T.ex då jag själv gick i högstadiet var idealet att man skulle vara smal och helst inte ha höfter eller rumpa överhuvudtaget utan bara vara så mager som möjligt. Jag kunde aldrig föreställa mig att det skulle komma en dag då det skulle anses snyggt att ha stor rumpa utan gick igenom hela min ungdom och avskydde min kroppsform. MEN, även om man har helt "fel" kroppsform enligt de rådande idealen så innebär det ju inte att alla skulle söka efter en partner som ser ut exakt så. Så den storleken man har på brösten eller rumpan eller midjan definierar inte om man hittar en partner eller inte. Jag tror ändå att de flesta som har kapacitet att tänka förstår att utseendet inte är den viktigaste egenskapen hos en människa utan att t.ex. personlighet, humor, intressen o.s.v. är betydligt viktigare.
Du skriver att ingen rör vid dina bröst och att du har obehag för att bli berörd, och då skall du inte heller tvinga dig til någonting sådant som känns fel. Beröring skall kännas bra - för annars är det ett övergrepp. Undantaget är kanske just vid olika medicinska ingrepp som man eventuellt måste utstå ändå, men de strävar ju inte heller till att orsaka njutning. Det kan hända att din inställning till beröring ändrar med tiden, men det kan också hända att den inte gör det - och oavsett vad som händer så är det helt okej.
Det bästa du kan göra är att försöka respektera och acceptera din egen kropp. Den gör sitt bästa för din skull hela tiden och den är helt unik.
Kram,
Tessi