hej!
26.05.2014
Hej decibel :)
Börjar med att berätta mitt liv, jag elittränar i redskapsgymnastiksamt friidrottar och löptränar. Älskar att träna och älskar att ha kontroll över maten&träningen verkligen!
Jag dras med flera skador bl.a hopparknä i båda knäna, som är en överansträngning i en sena i knäna, minns inte på rakarm vad den hette. Hopparknäet är under ehabilitering och håller faktiskt på att repa sig riktigt bra. Fick även en kraftig muskelbristning i låret förra sommaren som tog ca. 2månader att läka helt, kundr knappt gå. Nu tränar jag inte lika mucket redskapsgymnastik, eftersom min tränare inte vill att jag skall skada mig för mycket, hon vill inte riktigt släppa taget om mig det märks hahha, men jag insåg själv att det går inte om min kropp senare oppe i åldern skall vae någå sånär frisk. Muskler är det inget fel på iaf här. Jag supertrivs i min kropp faktiskt, klart alla har några klompex man stör sig på men sånt är bara komplex...
Mitt träningsschema ser ut på följande sätt;
Måndag: löpträning 2h + gymträning 2h (4h)
Tisdag:redskapsgymnastik 3h + avslappning 1h (4h)
Onsdag: Redskapsgymnastik 3h + löpträning 30min (3h 30min)
Torsdag: 3h löpträning och på eftermiddag 2h löpträning (5h)
Fredag: redskapsgymnastik4h + 1h avslappning och stretschning (5h)
Lördag: 3h löpträning + 1h gymträning (4h)
Söndag: lepopäivä, endast promenad, så ja jag tränar med ett tufft schema, och mina tränare har stenkoll att jag får i mig rätt mat. Hemma friidrottar mamma springer. Pappa simmar, förut tävlingsimmare. Och min bror spelar fotboll och lyftar skrot vi är tränings hysteriska på ett bra sätt...
Nu till själva frågan då, under min 15km länk igår, fick jag plötsligt jätte jätte ont i vaden, den svullnade till riktigt rejält och idag kan jag knappt gå på den. De e int valpsjuka de vet jag, muskelbristning tvivlar jag också på. Men jag slog en signal till min tränare men hon visdte inget. När jag Googlade kom det upp binhinneinflammation, kan det vara det. Borde kanske diskutera med sjukgymnasten och idrottsfysion om det. Men jag hatar att springa med skador hit och dit, jag vill vas utan skador och fortsätta motionerandet för kag älskar det och det är superkul :D

Ungdomsinformatören Lena svarar
28.05.2014
Hej!
Hur känns vaden idag? Har det blivit bättre? Tyvärr måste vi säga att vi inte direkt kan säga vad smärtan i vaden kan vara, eftersom vi inte kan undersöka och se den själv. Vår första tanke var att det skulle vara en ordentlig kramp, som i värsta fall också kan leda till en muskelbristning. En vanlig följd av en ordentlig muskelkramp är just att det är svårt att gå. Du säger att du gjorde länken på söndag - det var ju jättevarmt några dagar före det, kanske du inte hade druckit tillräckligt dagarna innan, att vätskebalansen inte var i skick och därför fick du en kramp i vaden?
Något vi funderade på är varför du tror att det inte kunde vara muskelbristning? Vi har också den uppfattningen att valpsjuka och benhinneinflammation är samma sak (?) och de orsakar ju smärtor på skenbenets in- eller utsida, inte i vaden och därför tror vi att det inte är frågan om det.
Men om du har tillgång till sjukgymnaster och idrottsfysion, tycker vi absolut att du ska visa upp vaden om smärtan inte lättat på några dagar. Kanske du redan provat, men försök även att lindra smärtan genom att stretcha och kanske rulla med en pilatesrulle och massera lätt (om det nu kunde vara frågan om en muskelkramp).
Ditt träningsschema låter nog tufft - du kommer väl ihåg att vila tillräckligt? Du vet väl att utvecklingen sker när träningen och vilan är i balans? Kroppen kan inte heller utvecklas i det "oändliga", den behöver också lättare veckor ibland för att återhämta sig. Tänk också på att när musklerna och kroppen är överansträngda, skadar man sig också lättare.
Visst, det är tråkigt att dras med skador, men i viss mån hör det nog till varje idrottares vardag. MEN lyssna på din egen kropp, den säger nog ifrån när den är trött och behöver vila. Det är onödigt att pusha för hårt och för långt på bekostnad av hälsan bara för att det står i träningsschemat.
Hoppas smärtan lättar och sköt om dig!
Hälsar ungdomsinformatören Lena med hjälp av en fysioterapeut