idrottsakademi
12.10.2014
Hej, Jag orienterar och kan man söka till vasas idrottsakademi ''sådär bara''?
och har de nå sorts ''krav'' för att man skulle slippa me?
Kolla på dendär ''ansök'' grejen och där sto det att man skall skriva de bästa prestationerna under 2012, 2013, 2014. Och jag ha bara ''satsa'' 2014. + hadd lungifnlammation sommaren 2012 så de blev int nå många tävlingar den säsongen :/
Såklart de inte kan ta int alla men räcker det med en bra motivering och helt hyfsade lopp 2014 och kanske ett bra stafettlopp 2012 och nåt helt ok lopp 2013 (om man tänker på att jag inte träna då :p)
Vill komma meee:(
-

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.10.2014
Hej!
Förlåt att du fått vänta lite på svar - vi jobbar just nu hårt på nästa månads tema om sexuella trakasserier och en föreläsningsturné till vissa högstadier och gymnasier om det här.
Jag försökte kontakta Idrottsakademin i Vasaregionen, som finns i Vörå, för att kolla lite mera, men slapp inte fram just nu. Men kanske det ändå vore bäst att du kollade själv. Så är vi inte trasiga telefonen här emellan (eftersom du själv vet mera vilka dina exakta idrottsprestationer är). Jag antar att det är främst idrottsgymnasiet du tänker på, att du sett på de här sidorna? http://www.vora.fi/barn-och-utbildning/utbildning/vora-samgymnasium-idrottsgymnasium-2/idrott Och då är det nog Johan Nordmyr (tex johan.nordmyr@vora.fi) du ska prata mera med. Han kan säkert ge en ungefärlig uppfattning om hur många poäng dina idrottsprestationer räcker till i dagsläget (kanske det hinner ändras ifall ni har fler stora tävlingar iår?). Sedan får du även poäng enligt avgångsbetygets medeltal - och det hinner du ju också påverka under det här skolåret - och så kan du göra ditt allra bästa på inträdestestet. Jag gissar ju att inträdestestet innehåller en del fysiska och grenspecifika övningar, så även din kondition och dina orienteringskunskaper hinner du förbättra under vintern.
Dessutom är det kanske inte helt omöjligt att gå vanligt gymnasie ett år medan du förbättrar alla delar som behövs för att slippa in och sedan söker in på nytt. Då kanske du dessutom kan få en del av gymnasiekurserna till godo ifall du då slipper in. En plan B skadar aldrig, men skam den som inte ens försöker :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott