träning
08.01.2015
hej jag har några frågor om träning.
1. hur skall man träna för att så fort som möjligt få synliga muskler?
2. vad skall man äta före och efterbatt man har tränat?
3. hur många gånger i veckan kan man träna?
4. har ni något annat bra tips om träning och hur man snabbt får en vältränad kropp? :)
Storasyster Lena svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
09.01.2015
Hej en av våra experter kommer att svara på din fråga.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej !
Vad roligt att du blivit intresserad av träning! till först måste jag bara säga att tyvärr finns det inga genvägar till en vältränad kropp - det kräver massor av timmar av svett och en hälsosam kost. Hur länge det tar att nå sina mål beror ju dessutom en hel del på hurudan startläget är - om man redan är smal och vill få fram muskler går det oftast "snabbare" än om man har märkbart av övervikt. Det är alltså väldigt individuellt hur fort man ser resultat, men de kommer nog bara man orkar hålla igång. Ofta brukar det sägas att någonslags resultat borde synas efter 12 veckors träning.
För att få synliga muskler snabbt är det nog styrketräning med vikter som gäller. Men det är JÄTTEviktigt att man vet vad man gör på gymmet/med vikterna och att tekniken är i skick! Om du vill börja styrketräna på gym rekommenderar jag att du tar kontakt med en personlig tränare som kan planera ett program enligt dina behov och önskemål och dessutom se till att du gör övningarna med rätt teknik. Om du inte genast vill gå till ett gym kan du bra börja med muskelkonditionsträningar hemma med din egen kroppsvikt, tex armhävningar är en effektiv övning för hela kroppen. Du hittar massor av effektiva övningar för hemmaträning på nätet, kolla!
Vad du borde äta efter en träning beror en del på hur du tränat. Efter ett styrkepass är det bra att äta något mera proteinrikt medan efter en springtur är det bättre att fylla på kolhydratslagret. Självklart är det bättre med hälsosamma alternativ. Försök att få i dig något inom en halv timme efter träningen, eftersom återhämtningen sker snabbare då.
Vad skall man äta före en träning då? Något mellanmål kan du ju ta om du känner dig hungrig, tex en banan eller kvarg passar alltid. Men det viktigaste är nog att kosten överlag är i skick. Ät helst 5-6 gånger dagligen, sträva till att göra hälsosamma val, tex vanlig husmanskost passar utmärkt. Du har säkert hört om tallriksmodellen - en rikigt bra utgågspunkt för en hälsosam kost. Undvik sötsaker och skräpmat och kom ihåg att dricka vatten.
Hur många gånger man kan träna är nog mycket individuellt. Det beror mycker på vad man tränar och hurudan träningsbakgrund man har. Det viktigaste är att kunna lyssna på sin kropp - när behöver den vila och när borde man träna hårdare. Om du inte tränat förut kan du börja med 3 träningstillfällen/veckan och öka på därifrån.
Hoppas det här hjälper dig att komma igång - det är ju det viktigaste. Ett bra tips är att det kan vara bra att ha en träningskompis som man kan ringa till när motivationen inte är på topp. Lycka till med träningen!
Hälsar storasystern Lena