Träning
16.06.2014
Hej kag har uptäckt att jag har börjat bli otränad så jag undrade om det fins några bra set att träna upp sig i jen jag har försökt hita en korgbolls grupp men inte hitat nån så kan ni några bra träning tips Olej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
19.06.2014
Hej!
Träna kan man göra på femtielvatusen olika vis - och kanske beror träningsframgången ändå mest på vad man själv tycker om träningsformen. Tex att gå på gym är ingen höjdare om man inte vill att andra ska se ens fettvalkar, då kanske gymmet bara ger mer ångest än hjälp med att bli i form igen. Därför är a och o att hitta något som man GILLAR att göra. Gillar för att det är kul, för att det får en på bra humör, för att det känns skönt i kroppen efteråt, för att man får umgås med kompisarna medans, för att man får vara ifred, för att man snabbt ser resultat, för att man kan utmana sig själv och utvecklas - anledningarna till att man gillar just precis en viss motionsform eller sportgren eller träningssätt kan vara många. Ju fler plus du hittar med en sorts träning desto bättre.
Därför är vårt råd att du ska pröva på lite olika saker. Ofta är det faktiskt så att man plötsligt kan hitta "sin" sport nästan av en slump eller för att man prövar på saker med öppet sinne och utan fördomar (obs, den vanligaste fördomen är att man själv inte kan, att man inte är bra nog eller duktig nog). Skolgymnastiken brukar erbjuda lite pröva-på-alternativ, men speciellt nu under sommarhalvåret finns det en massa fler alternativ. Både för att man har tid att fara iväg och pröva på och för att man kanske ramlar över olika möjligheter tex under semesterresan. Det finns så otroligt massor man kan börja träna med sommartid, vi tar lite exempel för att du ska se hur lätttillgängligt vissa saker kan vara: "skogsgym" (fastmonterade motionsredskap som kan finnas tex längs sågspånsbanor), orientering (behövs bara karta och kompass - kan även rekommendera geocaching), segling (närmsta segelförening har säkert pröva-på-kurser), simning, kapprodd (dra med villagrannen på daglig roddtur om inte annat), paddla havskajak, åk vattenskidor, spela golf, klättervägg... Säg att du far ut och ro med moffas båt och tycker det är jättekul och känns så skönt i armarna, ja då kan du fortsätta i en roddmaskin tex i simhallens gym i vinter sedan. Samma med simning - och att fara till simhallen är inget dyrt fritidsintresse. Golf kan man ofta få pröva på vid golfklubben utan att vara medlem eller ha greencard - och golf kräver faktiskt rätt bra kondition (i början kan man lätt gå en 15 km/runda ifall man slår mycket ut i bushen ;)) And so on - det hänger mycket på vilken inställning man själv har.
Att det finns mera tid under sommaren kan också möjliggöra att man hinner och orkar bättre med att genomföra olika träningsprogram. Om du googlar hittar du en maaassa olika program att följa tex för hur man kan träna muskler utan redskap hemma på vardagsrumsgolvet. Försök i så fall välja seriösa och vettiga källor, tex från hälso- och träningstidsskrifter som Hälsa eller IForm. Inget hard-core och inga extrema grejer - det blir till ingenting om du redan från dag 1 är så limin (=har träningsvärk) att du inte kan röra eller skadar dig eller är hungrig som en varg. Och satsa på sådant som tränar många muskelgrupper och hela kroppen på en gång, så får du mer ut ur samma timme än om du bara användet tex benen. Tennis, badminton, simning, paddling och rodd osv
Lycka till :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av bla idrottsledarnas tidigare svar på liknande frågor)