Två konditionsträningar i veckan

13.03.2018
Hej!

Räcker det att motionera två gånger i veckan?

Jag brukar gå på bodycombat och bodyattack som i princip är gruppträningar med kondition och lite styrka. Oftast varar träningarna i en timme och jag blir ordentligt svettig och andfådd - min fråga är då alltså om det räcker med två entimmespass i veckan eller om jag helst ska upp i tre för att se resultat. Jag är främst ute efter bättre kondition (uthålligare), men har märkt att jag också börjat få mer muskler och det skadar ju inte. Orsaken till att jag frågar är att jag i vissa perioder har lite tidsbrist. Två pass i veckan istället för tre skulle kännas så himla skönt. (I genomsnitt har jag tränat 2,5 gånger i veckan det senaste halvåret.)
Rekommendationen brukar ju vara att motionera tre gånger i veckan och då en halvtimme per gång (så att man blir andfådd och svettig), om jag inte har helt fel.

Kan ju också nämna att jag brukar gå/cykla till träningarna när det inte är iskallt, och annars försöker gå så mycket som möjligt.

Utöver detta styrketränar jag lite 2-5 gånger i veckan (väldigt korta, snabba pass hemma) men mitt främsta fokus är som sagt konditionen, jag vill hålla den i skick och sakta men säkert bli lite uthålligare.

Tacksam för svar Fundersam nybörjarmotionär med tidsbrist

PT Laura svarar

15.03.2018

Hej!

Visst kan det räcka med två träningsgånger i veckan. Det beror helt på vad du har för mål. För vissa kan det räcka med två pass i veckan och för andra är det bara en början. Det beror också jättemycket på utgångsläget. Du som nybörjarmotionär ser garanterat resultat av två träningar i veckan. Jag skulle i ditt fall satsa på att träna t.ex. två gånger i veckan och försöka få bra innehåll, istället för att träna fem gånger i veckan lite "halvt". Dels för att din kropp hinner återhämta sig bättre och dels för att inte varje dag behöva hitta tid, eftersom du skrev att du har tidsbrist. Att cykla och gå istället för att ta bil är helt toppen! Konditionen förbättras ju även då. Håll fast vid denna vana.

Variera din uthållighetsträning, så hålls du motiverad. Om du t.ex. gillar att löpa: löp i uppförsbackar, kör intervaller, prova långa sträckor... Känn efter vad som passar dig!

/Laura

Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu

Skriv kommentar

OBS! Ställ din fråga vid Våga fråga.