Flytningar
25.04.2024
Hej, jag har under den senaste månaden/månaderna typ haft massor med flytningar som luktar lite konstigt, inte varit med om att de skulle lukta så förr. Ibland är de lite klumpiga och luktar massor(kännt lukten igenom byxorna nån gång, men då har ja haft tighta jeans, det var för några veckor sen dock) och ibland väldigt lösa men mega mycket och luktat typ som de nu ska göra. De är vita/gula till färgen. Är detta normalt? Inte haft min första mens ännu alls, Så är detta ett tecken på att jag ska få min mens snart? Eller vad händer? Musen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.04.2024
Hej,
Det är normalt att flytningarnas mängd varierar under månaden, så även om du inte ännu har fått mens så kan det tänkas att flytningarna är rikligare vissa dagar än andra. Om du vill följa med saken så kan du t.ex. anteckna i din kalender de dagar då du upplever att de är rikligare så är det lättare att på sikt se ett mönster.
Du skriver att flytningarna luktar annorlunda än de brukar och att du ibland kan känna lukten igenom kläderna. Det kan eventuellt bero på att det finns någon obalans i bakteriefloran i ditt underliv. Det behöver inte innebära att det skulle vara allvarligt eller att man nödvändigtvis ens måste göra någonting åt saken för ganska ofta kan det gå över av sig själv men om du upplever att det bara fortsätter, om det blir värre eller om du får några nya symtom (t.ex. irritation eller klåda) så kan du också testa med receptfria vagitorier som du kan köpa på apoteket (T.ex. vagi-c eller vagisan). Dessa är alltså piller som du för upp i slidan i samband med att du går och lägger dig på kvällen, och syftet är att de skall återställa pH-balansen i underlivet.
Så kan man komma ihåg att ju tätare kläderna sitter i underlivet desto mer flytningar har man oftast, så om man alltid t.ex. använder strings eller byxor som är väldigt spända i grenen så ökar oftast flytningarna och det beror inte på att någonting skulle vara fel. Det kan vara bra att ibland låta underlivet andas och ha löst sittande trosor och byxor (eller inga trosor alls) och man skall komma ihåg att aldrig tvätta sig med tvål i underlivet eftersom det innebär att huden torkar ut och måste jobba ännu hårdare för att ersätta det fett och de bakterier som ska finnas där.
Om man har haft oskyddat sex så måste man förstås minnas risken för könssjukdomar, vilka också kan orsaka ökade flytningar.
Om dina symtom inte skulle bli bättre trots att du ger det tid och t.ex. använder vagitorier så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen på din hemort så att de kan lägga en remiss till bakterieodling, men i nuläget behöver du bara följa med och försöka ge din kropp det den behöver.
Kram,
Tessi