Fråga
12.08.2022
Jag är en 25 åirg tjej som ännu inte haft sex, har försökt använda en dildo, men det gör så ont. Får inte in den alls. Vad kan detta bero på? Mimmi

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.08.2022
Hej,
Det att det gör ont att föra in någonting i slidan beror i de allra flesta fall på att man spänner musklerna i underlivet. Ibland kan man själv uppfatta det som att man är helt avslappnad, men eftersom musklerna inte är helt viljestyrda så är det möjligt att man ändå p.g.a. nervositet kommer åt att spänna sig.
Jag tycker att du skall börja med att helt och hållet slappna av och bara smeka dig själv. Då du är avslappnad och upphetsad kommer din slida att vidgas lite av sig själv, och du blir fuktig - vilket kommer att underlätta. Sedan då du känner av upphetsning så kan du testa att föra in ett eller flera fingrar i slidan så du känner i vilken riktning den öppnas. Använd gärna glidmedel på fingrarna. Om det gör ont att föra in fingrarna så pausar du, fortsätter att smeka dig själv och då du känner dig redo kan du testa en gång till.
Upprepa detta då du har lust, och i det skedet det inte lägre gör ont att föra in två fingrar så kan du testa med något annat föremål. Jag vet inte hur stor dildon är som du har testat med men t.ex. i Citymarket säljs olika sexhjälpmedel av märket "Smile makers", där t.ex. modellen "The Millionaire" eller "The Romantic" kunde vara en lämplig storlek. Dessa är även vibratorer så de kan också hjälpa dig att bygga upp upphetsningen och "hitta rätt". Då du har hittat ett hjälpmedel som känns lämpligt så fortsätter du på samma sätt - fokusera först och främst på att det skall kännas skönt, sedan försöker du hitta in med fingrarna och först efter det med dildon/vibratorn. Fortsätt att träna i lugn takt och undvik att ställa några krav på dig själv.
Det är sist och slutligen väldigt få kvinnor som skulle vara "för trånga" för att kunna genomföra ett samlag, men OM det känns hopplöst så skulle jag råda dig att boka en tid till en gynekolog som försiktigt kan undersöka dig för att se att allting ser ut som det skall. Men bara på basen av det du skriver så tror jag inte att någonting är fel, utan att smärtan helt enkelt beror på att du spänner dig - vilket är både naturligt och helt normalt - och kommer att lätta ganska snabbt då du slappnar av.
Lycka till!
Kram,
Tessi