Jag frågar vettja, hoppas på snabbt svar!
17.01.2020
Jag vet inte hur jag skall teckas fara till sjukhuset, men det börjar faktiskt bli rätt så störande dethär och påverkar mitt humör och min vardag.
Jag har så himla problematiskt med min mage. Alltså jag bajsar säkert påriktigt upp till 12ggr per dag och mestadels kulor.
Ofta är det också blod med i bajset.
Har ofta väldigt gasig och bubblig pch uppsvälld mage.
Ibland kan det komma på så att jag blir akut bajsnödig och nästan inte hinner och då rinner det ur mig och efteråt brukar jag ha sådana magknipor.
Jag vet inte vad jag skall göra, jag är rädd för sjukhus och hatar nålar och överlag sjukhus.
Men det känns också som att det här kan inte fortsätta, har ju haft blodig avföring i flera måmader och det är väl inte normalt eller? Hååhhå

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.01.2020
Hej.
Du har helt rätt i att det inte kan fortsätta som det är just nu, och jag förstår att det påverkar din vardag och ditt humör. Man har ganska nyligen upptäckt hur mycket mag- och tarmproblem påverkar humöret och hur lätt det är att man blir nedstämd om man har problem med magen, så förutom det att själva magproblemen är tunga så skulle det vara bra för ditt humör att man fick ordning på det.
Jag tycker att du skall kontakta hvc och boka en läkartid. Bara på basen av din fråga så kan jag omöjligt ge dig nån diagnos, men helt tydligt är ju att din tarm är irriterad och att den skulle behöva lugnas ner. Blodet i avföringen kan bero på lite olika saker, det kan bero på att du har en hemorrojd som blöder i ändtarmen, men blodet kan också komma från en slemhinna som är inflammerad. Det måste kollas upp eftersom man helt enkelt inte skall blöda ur tarmen på det sättet som du beskriver. Det betyder inte att det är jätteallvarligt - men det måste kollas upp.
Idag får man (tyvärr) ofta svaret att man lider av IBS (irritable bowel syndrome), som egentligen inte är ett svar på någonting, men det måste uteslutas att du inte lider av t.ex. Crohns sjukdom eller Ulcerös Kolit. Det finns hjälp att få vid dessa sjukdomstillstånd och du kan absolut bli bättre, men du måste börja med att kontakta en läkare.
Min gissning är att läkaren kommer att ordinera olika prover, både blodprover och avföringsprover. Och även om det inte är direkt kul, så är det ju inte speciellt kul att må som du gör just nu heller. Målet skulle vara att din tarm skulle lugna ner sig så att du kan leva normalt. Det att du behöver bajsa så många gånger om dagen är i sig ett tecken på att din tarm är väldigt irriterad. Tillsammans med läkaren får ni även fundera över om du eventuellt kan lida av någon födoämnesallergi - t.ex celiaki, soja-allergi, laktosintolerans o.s.v.
Ring och boka en tid redan idag. Det kommer att bli bättre. Du är långt ifrån den enda som har dessa problem.
Många kramar
Tessi