Ateist
17.03.2024
Min familj är kristen och när jag var yngre var jag det oxå. Men för ca 2 år sen så slutade jag tro på Gud för jag tyckte att Biologi var rätt. Nu är jag kristen men jag tror att det var Gud som gjorde så att allt hände, men jag tror ändå på evolutionsteorin och big bang. Men nu när jag tror på Gud igen är det så strängt med vad man får och inte får göra, och jag "önskar" att jag var ateist igen. Flera gånger har folk sagt till mig att jag kommer fara till helvetet för att jag syndar så mycket, fast jag inte gör något som egentligen skadar någon annan. Jag tror att alla far till himmlen, förutom mördare osv. Jag vet inte om jag tror på Gud egentligen, men jag vill tro för jag vill att det ska finnas något efter att man dött. Jag önskar att jag var Ateist för det var mycket lättare då.
Sorry om det blev flummigt .
Monika Pensar 2

Teolog och sexualrådgivare Monika svarar
20.03.2024
Hej, tack för dina funderingar.
Har du hört om begreppet agnostiker? Man behöver ju inte vara antingen troende eller ateist.
En agnostiker är mittemellan, liksom. Agnostiker kan välja det som verkar förnuftigt och känslomässigt intressant ur många olika livsåskådningar och religioner. Och lämna bort det som inte är vettigt, men vara öppen för olika alternativ.
Också inom kristendomen tänker och tror man på många olika sätt. Det där med synd och helvete till exempel. Låt mig ge några exempel. T. ex. om synd kan man istället för en massa "syndatabeller" om vad som är förbjudet eller tillåtet, tänka på ordet synd och vad det betyder på gammal hebreiska - Jesu religiösa modersmål - nämligen "att missa målet" då man spänner sin pilbåge och sänder iväg pilen. Så beskrevs "synd" på Jesu tid. Vi människor kan känna att vi "missar" meningen med livet. Och vi försöker hitta meningen och målet.
Och det där med helvete. Jesu ord för helvete var Gehenna. En avstjälpningsplats utanför storstaden Jerusalem, där kompostmaterial stank och rykte. Och vad säger Jesus om himlen då? Jo, att "himmelriket är mitt ibland er". Men också att "himmelriket är inombords er". Båda sätten att läsa de gamla skrifterna berättar om ett himmelrike här och nu, inte efter döden. Och det kan ju tänkas att det är så med helvetet också. Människor lever i krig och lidande, svält och våld. I ett helvete just nu. Och då kan vi också göra något för att hjälpa. Att ha en viktig uppgift, hjälpa till så världen blir fredligare och mera rättvis gör livet meningsfullt.
Jag förstår att du känner dig stressad över kraven i kristendomen. Men du? Det finns också den versionen av kristendom som säger att kärlek och nåd är viktigare än regler och krav. När präster och andra andliga lärare predikar krav och stränghet är det faktiskt lite för gammaldags tänker jag mig.
I dag 19.03 då jag skriver är det flaggdag för jämställdhet, det är Minna Canths dag. Hon levde på 1800-talet och var varmt troende. Och feminist. Hon skrev om flickors lika rättigheter med pojkar. Att flickor också skulle få studera, arbeta, skriva och bestämma i samhället. Och oj vad hon blev illa omtyckt av vissa präster på den tiden. Sådana präster som tyckte att mannen ska bestämma och kvinnan lyda, hållas hemma och föda barn bara. I Helsingfors varnade kyrkan för henne. Hon var kristen, troende och modern för sin tid. Och inte rädd för att tänka själv. När du börjar tycka och tänka och tro själv kommer du helt säkert att tappa några vänner. Men också vinna några vänner, sådana som förstår att du är fri att fundera, byta åsikter, byta tro om du vill, ändra, ändra tillbaka, söka. Det är det man får. Och genom sökandet växer vi, mognar. Du behöver inte veta allt, kunna allt, tro "rätt". Men när du väljer sånt som känns bra och meningsfullt så lär du känna dig själv, vem du är, vad du behöver för att trivas i livet. Och det är nog faktiskt viktigt. Livet är en gåva och vår livsuppgift är att fylla våra liv med det som gör oss och andra väl. Så tänker jag. Stressa inte med alla förväntningar på hur du ska tänka och tro. Världen är stor och underbar och sånt som är sant och bra finns också bortom och utanför just din religiösa miljö. He e manglejs. Jag skulle vilja uppmuntra dig att upptäcka ännu mera, olika sätt att tro på. Så våga söka. Och lyssna till ditt hjärta. Gå inte med i sånt som gör dig ledsen, stressad eller får dig att känna dig värdelös. För du är värdefull. Ingen skillnad om du är kristen eller ateist, hoppetossa eller queen/king of everything. Du är alltid värdefull, ditt liv är viktigt och du får leva det positivt.
Hälsningar
- Monika