Fråga
14.04.2024
Hej
Är en kille på 13 år.När det är min tur att tvätta kläderna åt familjen.Så gör jag ett förbjudet brukar sniffa på systers trosor och mamma trosor.Är detta normalt .?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.04.2024
Hej,
Jag har anledning att tro att din fråga är påhittad, men kommer ändå att ge dig ett svar.
Du frågar om det är normalt att sniffa på din mammas/systers trosor, och det är svårt att ge något exakt ja eller nej svar på det. Om du mensr "normalt" som i att om det förekommer att andra gör det så ja, det förekommer säkert. Och det är normalt att vara nyfiken på nästan allting som handlar om sexualitet och kroppsliga funktioner då man är i din ålder. Vårt luktsinne är en vikrig del av hur vi undersöker världen, och på det planet är människor inte helt olika andra djur. Däremot är det betydligt mer acceptabelt för t.ex. hundar eller katter att sniffa familjemedlemmar i underlivet än det är för människor och jag tror att både din mamma och din syster skulle uppleva att det var olämpligt och obekvämt om de fick veta att du gjorde det.
Man brukar lära småbarn att det område som täcks med baddräkt är deras eget privata område som ingen annan människa har rätt att röra vid eller vara nyfiken på, så jag tycker att du kan tillämpa den regeln även då det gäller dina familjemedlemmars kläder. De kläder som sitter närmast kroppen på privata områden är privata och det bör du respektera.
Hälsningar
Tessi